Ny design, ännu mer möjligheter! Läs mer

Jobbsafari

← Personuppgiftspolicy och Användarvillkor

Användarvillkor för arbetsgivare

Jobbsafari erbjuder sina kunder i Sverige möjligheten att publicera arbetsplatsannonser i Jobbsafaris rekryteringstjänst, annonsera kampanjer för att nå ut till och effektivisera rekryteringen av medarbetare samt spara arbetssökandes information och CV i enlighet med dessa användarvillkor.

1. Allmänt

Jobbsafari (hädanefter ”Jobbsafari”) erbjuder sina kunder (hädanefter ”Kund”) i Sverige möjligheten att publicera arbetsplatsannonser (hädanefter ”Annons”) i Jobbsafaris tjänst för rekrytering (hädanefter ”Tjänst”), annonsera kampanjer (hädanefter ”Annonskampanj”) för att nå ut till arbetssökanden, effektivisera rekryteringen av medarbetare samt spara arbetssökandes information och CV (”Ansökningskonto” eller, för ansökan utan CV, ”Jobbsafaris Dialog”) i enlighet med dessa användarvillkor (hädanefter ”Villkor”). Innehållet i Tjänsten bestäms i enlighet med tjänstebeskrivningarna på Tjänstens webbplats eller som i övrigt presenterats för Kunden i samband med beställningen av Tjänsten. Jobbsafari har rätt att ändra på dessa Villkor när som helst genom att publicera en uppdaterad version av Villkoren på Tjänstens webbplats. Uppdaterade Villkor bör ses över regelbundet, eftersom de är bindande.

Tjänsten är endast avsedd för företag, organisationer och individer som söker medarbetare.

2. Tjänstens innehåll

Kunden kan skapa Annonser i Tjänsten, beställa en Annonskampanj, skapa ett Ansökningskonto eller använda sig av Jobbsafaris Dialog i sin Annons. Programvaran för Tjänsten är installerad på servrar som tillhör Jobbsafari, en underleverantör till Jobbsafari eller tredje man. Tjänsten används via internet. Terminaler, programvara och anslutningar som krävs för att använda Tjänsten (såsom anslutningar till mobilnät och internet) ingår inte i Tjänsten.

Analyser som framställs genom Tjänsten har utarbetats självständigt. Ifall analyserna innehåller referenser eller rekommendationer till andra tjänsteleverantörer, har dessa referenser och rekommendationer gjorts enbart för att effektivisera Kundens sökprocess av nya medarbetare och Jobbsafari har inget ekonomiskt eller annat intresse av dessa referenser eller rekommendationer.

Jobbsafari har rätt att tillhandahålla Tjänsten på det sätt som Jobbsafari anser bäst och har rätt att använda underleverantörer. Jobbsafari har rätt att göra ändringar gällande arbetsmetoder, utrustning, telekommunikationsförbindelser, program som används för att tillhandahålla Tjänsten eller andra delar av Tjänsten samt system som ingår i Tjänsten och har rätt att byta eventuella underleverantörer. Ifall användandet av en underleverantör även innebär behandling av personuppgifter, kommer Jobbsafari att informera Kunden om eventuella planerade ändringar rörande underleverantörsförhållandena innan ändringarna genomförs. I sådana fall har Kunden rätt att invända mot den planerade ändringen. 

Kundens Annons strävas efter att publiceras och göras tillgänglig i Tjänsten så snart som möjligt efter att Annonsen har skapats.

3. Avtalets uppkomst

Avtalet gällande Tjänsten mellan Kunden och Jobbsafari uppkommer då Kunden skapat Annonsen i Tjänsten och accepterat de gällande Villkoren eller genom att ha accepterat avtalet på annat sätt som Jobbsafari godkänt, till exempel då Jobbsafari accepterat Kundens beställning. Avtalet kan även uppkomma när Kunden börjar använda Tjänsten på ett sätt som Jobbsafari godkänner. Efterföljande beställningar blir delar av avtalet och tolkas i enlighet med de ändrade Villkoren, om inte annat avtalats för en viss beställning.

4. Registrering och inloggningsinformation

För att kunna använda Ansökningskontot samt Jobbsafaris Dialog måste Kunden registrera sig hos Jobbsafari. Annan användning av Tjänsten kräver ingen separat registrering från Kunden. För att kunna använda Tjänsten på avsett sätt behöver Kunden tillhandahålla den begärda och korrekta informationen i formuläret för Tjänsten (hädanefter "Kundinformation") och verifiera riktigheten av Kundinformationen. Kunden ska även tillhandahålla en kontaktperson som kommer att hantera ärenden rörande Tjänsten. Kunden ska omedelbart meddela Jobbsafari om eventuella felaktigheter eller ändringar i Kundinformationen.

5. Användningen av tjänsten

Vid all användning av Tjänsten åtar sig Kunden att handla i enlighet med dessa Villkor, övriga regler och instruktioner för användningen av Tjänsten samt enligt lag och god sed. Kunden förbinder sig även att följa de regler och instruktioner som tillhandahålls på andra ställen i Tjänsten. Tjänsten får endast användas för ändamål i enlighet med lag, andra officiella föreskrifter och god sed. Kunden samtycker till att inte använda, publicera eller förmedla någon tjänst eller något material på Tjänsten som strider mot lag eller god sed, och att inte uppmuntra till eller främja sådan aktivitet.

Kunden är fullt ansvarig gentemot Jobbsafari, andra användare och tredje man för skada som orsakas genom användningen av Tjänsten i strid mot detta avtal, lag eller god sed.

Tjänsten och dess innehåll får endast användas till att hitta nya medarbetare och vidta omedelbara åtgärder i samband därmed.

Tjänsten eller informationen som tillhandahålls i Tjänsten får inte användas: a) för något annat ändamål än att hitta nya medarbetare till Kunden samt aktiviteter som är direkt relaterade till detta, b) för att ringa oönskade telefonsamtal, skicka skräppost eller annan marknadsföring till arbetssökande, eller c) för annan kommunikation som inte är relaterad till rekrytering.

Kunden är ensam ansvarig för sina Annonser genom Tjänsten. Jobbsafari anses inte vara en arbetsgivare i samband med någon användning av Tjänsten och Jobbsafari ansvarar inte för anställningsbeslut som fattas av Kunden genom användning av Tjänsten.

Kunden ansvarar för att den information som delas genom Tjänsten är korrekt och att informationen kommer fram.

Terminaler, programvara och anslutningar som krävs för att använda Tjänsten (såsom anslutningar till mobilnät och internet) ingår inte i Tjänsten. Kunden ansvarar för anskaffning, drift och informationssäkerhet av sådan utrustning, telekommunikationsförbindelser och programvara. Ifall Kunden ansluter utrustning, konfigurationer eller programvara till Tjänsten som är felaktig eller kan orsaka störningar, eller om det fel som Kunden anmält beror på utrustning, telekommunikationsförbindelser, konfigurationer eller programvara under Kundens kontroll, är Kunden skyldig att ersätta Jobbsafari för eventuella skador samt för kostnader som uppkommer i samband med felsökningen.

Kundens Annons får inte innehålla mer än en tjänst eller tjänstbeskrivning. I Kundens Annons ska tydligt framgå vem som är arbetsgivare samt vilken tjänst som kan sökas. Med samma Annons kan Kunden söka flera medarbetare, ifall det är frågan om en liknande tjänst eller tjänstbeskrivning. Kunden kan lägga ut flera olika Annonser i Tjänsten samtidigt, dock endast en Annons per tjänst. Jobbsafari har rätt att begränsa antalet Annonser som ska publiceras samt rätt att inte publicera Annonser som kan anses strida mot god sed.

Kundens Annons förfaller efter att ansökningsperioden löpt ut. Jobbsafari behåller därefter Kunden som en passiv kund i minst två månader och högst under två år. Under ett passivt kundförhållande kommer Jobbsafari att bevara det material som Kunden tillhandahållit, såvida inte Kunden begär att materialet ska raderas.

6. Material och uppgifter som tillhandahålls och används av Kunden

Kunden ansvarar för att ha all nödvändig upphovsrätt och andra rättigheter och/eller samtycken från rättighetsinnehavare till innehåll som publiceras i Tjänsten samt annat material som Kunden laddar upp, överför eller lagrar i Tjänsten och förbinder sig till att inte ladda upp eller överföra (till exempel genom länkar) innehåll, meddelanden eller annat material genom Tjänsten som gör intrång i tredje mans ägande-, upphovs- eller annat rätt; är förolämpande, nedsättande, kränkande, relaterar till eller uppmanar till brottslig verksamhet, oanständigt, eller på annat sätt i strid med god sed eller som är skadligt för Jobbsafari, andra Kunder eller tredje man eller som kan orsaka störningar, hinder eller andra avbrott i Tjänsten. Kunden ansvarar för alla skador som orsakas av ovan beskrivna aktiviteter samt för kostnader som föranleds av eventuell utredning av dessa.

Upphovsrätt och övriga rättigheter till det innehåll och material som Kunden tillhandahåller Tjänsten ska innehas av Kunden, förutsatt att Kunden kan äga eller förvärva upphovsrätten till ifrågavarande innehållet och materialet i enlighet med tillämplig lagstiftning.

På grund av den tekniska bearbetningen av det material som Kunden tillhandahåller och för att bevara säkerhetskopior kan en del av innehållet och materialet finnas och lagras på underleverantörers servrar utanför Jobbsafari, där uppgifterna behandlas genom teknisk anslutning. I dessa situationer har separata sekretessavtal ingåtts med underleverantörerna. Uppgifterna ska lagras med metoder som minst motsvarar dem som underleverantören tillämpar för lagring av sina egna uppgifter.

7. Material och uppgifter som arbetssökande tillhandahåller Kunden

Jobbsafari ansvarar inte för riktigheten av uppgifter och material som arbetssökanden delar med Kunden. Jobbsafari har ingen skyldighet att kontrollera eller komplettera uppgifterna och materialet som arbetssökande skickar in.

Jobbsafari ansvarar inte för om Kunden för vidare behandling sparar ansökan och uppgifter som arbetssökande skickat. Jobbsafari ansvarar inte heller för om Kunden kontaktar arbetssökande efter att ansökan och uppgifterna skickats och sparats, eller för att sådan kontakt någonsin kommer att nå arbetssökanden. Jobbsafari ansvarar inte för eventuell kontakt som arbetssökande tar med Kunden.

8. Dataskydd och insamling av data

Kunden är personuppgiftsansvarig för personuppgifter rörande kontaktpersoner hos Kunden som lagras i Tjänsten och för personuppgifter om arbetssökande vars uppgifter Kunden lagrar för sina egna ändamål för senare användning. Kunden ansvarar för att ha en laglig grund att behandla de registrerades personuppgifter. För övriga behandlingar är Jobbsafari personuppgiftsansvarig. Kunden åtar sig att säkerställa adekvat skydd av sitt datanätverk, utrustning, programvara samt andra förutsättningar för användningen av Tjänsten som ska förvärvas av Kunden. Detta inkluderar skyldigheten att använda och underhålla tillräckligt effektiva antivirusprogram och andra säkerhetsåtgärder.

Kunden förbinder sig att behandla de uppgifter, rapporter, ansökningar och annan information som erhålls i samband med Tjänsten endast i den utsträckning och för det ändamål som lagen tillåter och som behövs för att hitta en ny medarbetare.

Jobbsafari och Kunden har kommit överens om behandling av personuppgifter i en separat Dataskyddsbilaga. Kunden är skyldig att informera sig själv om dataskyddsbeskrivningen som gäller Tjänsten och åtar sig att efterleva de riktlinjer som anges i dataskyddsbeskrivningen.

Oavsett upphörande av detta avtal ska de ovan nämnda villkoren återstå i kraft.

9. Tjänstens tillgänglighet, stöd och underhåll

Jobbsafari har rätt att tillfälligt stänga Tjänsten eller delar av den ifall det är nödvändigt med hänsyn till en berättigad anledning. En sådan anledning kan gälla till exempel åtgärder för att underhålla, uppdatera eller reparera Tjänsten, eller åtgärder som vidtas för att säkerställa eller återställa tillgängligheten, prestationsförmågan, återställningsförmågan, informationssäkerheten eller hanterbarheten av Tjänsten eller någon annan liknande störning. I sådana fall strävar Jobbsafari efter att fungera på ett sådant sätt att avbrottet blir så kortvarigt som möjligt och orsakar Kunden minsta möjliga besvär. Jobbsafari informerar Kunden om avbrottet i förväg, ifall det är möjligt och nödvändigt, till exempel på Tjänstens webbplats. Jobbsafari har ingen ersättningsskyldighet på grund av avbrotten.

Jobbsafari ansvarar för att Tjänsten i huvudsak ska fungera i enlighet med tjänstebeskrivningen och den senaste slutanvändardokumentationen. Jobbsafari ska inte hållas ansvarig för fel i Tjänsten på grund av olycka, missbruk, force majeure eller otillåten modifiering.

10. Äganderätt och immateriella rättigheter till Tjänsten

Alla immateriella rättigheter gällande Tjänsten, programvaror, innehåll och arbete relaterat till utförandet av Tjänsten och det resulterande innehållet, programvara och applikationer tillhör Jobbsafari, Jobbsafaris underleverantörer eller tredje man som licensierat Jobbsafaris tjänst eller programvara och överförs inte till Kunden på något sätt.

Kunden åtar sig att inte radera, modifiera eller dölja upphovsrätt, varumärken eller andra märkningar rörande immateriella rättigheter i Tjänsten.

Jobbsafari ansvarar inte för intrång i immateriella rättigheter i den mån de avser något annat än Tjänsten som tillhandahålls av Jobbsafari. Jobbsafari ska inte heller hållas ansvarig för eventuella intrång i immateriella rättigheter till följd av Kundens modifiering av Tjänsten, användningssyfte i strid med avtalet eller användning av Tjänsten i samband med en tjänst som tillhandahålls av en annan leverantör eller av Kunden eller i strid med Jobbsafaris instruktioner.

Kunden har rätt att använda Jobbsafaris varumärke, företagsnamn och produktnamn i tjänster som tillhandahålls av tredje man i samband med marknadsföring av sina arbetsplatsannonser i syfte att ange genom vilken tjänst arbetssökande kan ansöka om jobbet i fråga. Kunden har inte rätt att använda Jobbsafaris varumärke, företagsnamn eller produktnamn i något annat sammanhang och dessa Villkor kan inte tolkas som överförande av immateriella rättigheter.

Ifall Jobbsafari framställer en uppfinning, programvara eller applikation baserat på innehåll, instruktioner, annat material, information eller idéer som tillhandahålls eller uttrycks av Kunden, ska alla rättigheter till dessa uppfinningar, programvaror och applikationer tillfalla Jobbsafari som även har rätt att på lämpligt sätt skydda rättigheterna till uppfinningen, programvaran eller applikationen.

Överträdelse av Kundens ovan nämnda skyldigheter ska anses utgöra ett väsentligt avtalsbrott. Oavsett upphörande av detta avtal ska ovanstående villkor angående ägande- och immateriella rättigheter återstå i kraft.

11. Länkning till Tjänsten

Kunden har rätt att i arbetsplatsannonser som Kunden publicerat i en annan tjänst som tillhandahålls av en tredje man skapa och inkludera länkar till Tjänstens webbplats och Annonser som Kunden publicerar i Tjänsten. Kunden har endast rätt att skapa och inkludera länkar till sin Annons eller till sammanhang som är relaterade till Annonsen.

Kunden har rätt att placera en länk till Tjänstens huvudsida jobbsafari.se på sin egen webbplats. All annan länkning till enskilda webbsidor för kommersiella eller ekonomiska ändamål eller för att skapa eller producera en databas är förbjudet utan föregående skriftligt samtycke från Jobbsafari.

Annat tillgängliggörande av innehållet eller delar av innehållet i Tjänsten för allmänheten genom att offentligt sprida, presentera eller visa; spara eller lagra; eller producera kopior av innehållet i Tjänsten eller någon del därav utan föregående skriftligt samtycke från Jobbsafari är förbjudet.

12. Ansvarsbegränsning

Tjänsten och dess innehåll presenteras i befintligt skick och Kunden använder Tjänsten på egen risk. Jobbsafari ansvarar inte för informationssäkerhetsriskerna i samband med användningen av Tjänsten eller riktigheten eller lämpligheten av Tjänstens innehåll för något specifikt ändamål. Med förbehåll för tvingande bestämmelser i lag ska Jobbsafari inte hållas ansvarig för någon direkt eller indirekt, materiell eller immateriell skada som kan uppstå till Kunden eller en tredje man, till exempel på grund av avbrott, förseningar eller fel i tjänsten; förlust av rörelsevinst, förlust av inkomst eller vinst; minskning av omsättning eller produktion; förlust eller försening av information; underlåtenhet att uppfylla förpliktelser som utlovats till tredje man; eller andra brister i Tjänsten eller dess innehåll.

Kunden är skyldig att ersätta Jobbsafari och tredje man för skador som orsakas av Kundens överträdelser av lag, myndighetsföreskrifter och -anvisningar eller dessa Villkor. Oavsett upphörande av detta avtal ska ovanstående ansvarsfriskrivningsvillkor återstå i kraft.

13. Ingen garanti

Jobbsafari garanterar inte att Tjänsten är felfri eller att Tjänsten kommer att vara tillgänglig för Kunden utan avbrott. Jobbsafari ger inga garantier rörande tillgängligheten, noggrannheten, tillförlitligheten eller innehållet i Tjänsten eller innehållets lämplighet för något särskilt syfte eller för något särskilt ändamål, eller för att Tjänsten är virusfri.

Jobbsafari strävar efter att säkerställa Tjänstens funktionalitet efter bästa förmåga och strävar efter att rätta till eventuella fel i Tjänsten inom rimlig tid samt att utplåna eventuella virus som kan förekomma i Tjänsten. Oavsett upphörande av detta avtal kommer ovanstående garantivillkor att återstå i kraft.

14. Säkerhetskopiering

Kunden ansvarar för att säkerhetskopiera och kontrollera funktionaliteten av de uppgifter, filer och dokument som sparas i eller genom Tjänsten, om inte annat skriftligen avtalats. Jobbsafari ansvarar inte för skador som orsakas av förstörelse, förlust eller ändring av uppgifter, filer eller dokument eller för kostnader relaterade till att återskapa dessa.

15. Betalningar, fakturering och betalningsvillkor

Kunden ska betala avgifterna för användningen av Tjänsten till Jobbsafari i enlighet med den prislista eller det avtal som gäller vid tidpunkten för skapandet av Annonsen. Prisinformationen för Tjänsten finns på Tjänstens webbplats https://jobbland.se/rekrytering. Kunden ansvarar för att betalning sker, även om Tjänsten använts av någon annan än Kunden själv.

Jobbsafari förbehåller sig rätten att ändra sina prislistor och de avgifter som ska betalas för att använda Tjänsten. De gällande priserna meddelas på Tjänstens webbplats.

Jobbsafari har alltid rätt att justera priset för den tjänst som debiteras för varje faktureringsperiod genom att skriftligen meddela om ändringen minst 14 dagar innan ändringen träder i kraft, exempelvis på fakturan. Ifall ändringen är ofördelaktig för Kunden kan Kunden säga upp avtalet skriftligen senast 7 dagar innan ändringen träder i kraft. I så fall ska avtalet upphöra att gälla den dag då ändringen träder i kraft. Om Kunden inte säger upp avtalet träder de ändrade priserna i kraft.

Ifall det sker ändringar i skatter relaterade till Tjänsten, såsom för moms eller andra offentliga betalningar som påförs av myndigheter har Jobbsafari rätt att ändra priserna i enlighet med ändringarna. Därutöver har Jobbsafari alltid rätt att ändra sina priser om en lagändring eller en myndighetsföreskrift förutsätter prisändring.

Jobbsafari fakturerar alla betalningar i enlighet med de faktureringsperioder som specificerats av Jobbsafari. Betalningstiden är 14 dagar från datumet för nettofakturan. Dröjsmålsräntan bestäms enligt räntelagen. Vid anmärkningar på en faktura ska den ostridiga delen ska vara betald senast på fakturans förfallodag. En avgift enligt prislistan debiteras för betalningsuppmaningar.

Jobbsafari skickar fakturorna till Kundens senast uppgivna faktureringsadress. Ingen ränta ska betalas för eventuella återbetalningar.

16. Avtalsperiod och avtalets upphörande

Avtalet träder i kraft vid Kundens godkännande av Villkoren och gäller till slutet av den månad då ansökningstiden för Kundens Annons löpt ut. Avtalet upphör automatiskt om inte Kunden har andra Annonser eller faktureringsperioder som löper samtidigt. En ny beställning anses vara en förlängning av det tidigare avtalet under gällande ändrade Villkor.

Kunden har rätt att omedelbart säga upp avtalet om: a) Tjänsten väsentligt avviker från avtalet och Jobbsafari inte åtgärdar bristfälligheterna och avvikelserna inom skälig tid efter Kundens meddelande, eller b) leveransen av Tjänsten blir orimligt försenad på grund av Jobbsafaris vårdslöshet.

Jobbsafari har rätt att säga upp avtalet omedelbart och i sin helhet om: a) Kunden väsentligt bryter mot avtalet och underlåter att avhjälpa överträdelsen inom skälig tid efter ett meddelande av Jobbsafari, b) Kunden inte har betalat den försenade betalningen inom 14 dagar från det att Kunden underrättats skriftligt, c) Kunden försätts i konkurs, ansöker om konkurs, är i likvidation eller är på annat sätt insolvent, d) det sker en förändring i Kundens kreditvärdighet, och e) Kundens användning av Tjänsten har varit avbruten i mer än en månad.

Uppsägning ska ske skriftligen. En uppsägning från Jobbsafaris sida upphäver ändå inte Kundens betalningsskyldighet förrän vid utgången av beställningsperioden.

Vid slutet av en beställningsperiod blir Kunden en passiv kund. Passiv kundrelation har beskrivits i punkt 5 i dessa Villkor.

17. Force majeure

Jobbsafari befrias från sina avtalsförpliktelser och skyldighet att betala skadestånd ifall uppfyllandet av Villkoren förhindras eller försenas på grund av force majeure. Med force majeure avses en omständighet som inte rimligen kan ha förutsetts och vars följder inte rimligen kan övervinnas eller undvikas. Sådana omständigheter kan exempelvis inkludera orimliga svårigheter för uppfyllandet Jobbsafaris avtalsförpliktelser, serverfel eller kontaktavbrott, nationell nödsituation, stridsåtgärder, brand, åskväder, storm, naturkatastrof, myndighetsföreskrift, skador orsakade av utomstående på kablar eller annan liknande utrustning, översvämnings- och vattenskador, strömöverspänning, avbrott i leveransen av energi eller annat väsentligt råmaterial eller någon annan orsak med liknande och ovanliga effekter utanför Jobbsafaris kontroll.

18. Övriga villkor

Ifall någon del av dessa Villkor konstateras vara ogiltig, olaglig eller omöjlig att verkställa av någon anledning, kommer övriga delar av Villkoren ändå att återstå i kraft. Parterna ska sträva efter att omförhandla sådana villkor så fort som möjligt efter att ogiltigheten konstaterats.

Kunden ska skicka sina skriftliga meddelanden relaterade till detta avtal till Jobbsafaris e-postadress [email protected] eller till Jobbland AB, Grev Turegatan 11A, 114 46 Stockholm. Jobbsafari kan skicka skriftliga meddelanden angående detta avtal till den senast av Kunden uppgivna e-postadressen eller på annat sätt, till exempel via sms till det telefonnummer som Kunden uppgett. Allmän information om Tjänsten kan också publiceras på Tjänstens webbplats. Kunden måste omedelbart underrätta Jobbsafari om alla ändringar i Kundens kontaktuppgifter.

Parterna har inte rätt att överlåta avtalet utan skriftligt samtycke från den andra parten. Jobbsafari har dock rätt att överlåta avtalet till ett sådant bolag som tar över verksamheten i Sverige. Dessutom har Jobbsafari rätt att överföra sina avtalsanspråk till tredje man.

Export av programvara, innehåll, material och andra produkter och deras komponenter utan tillstånd från Jobbsafari, någon annan rättighetshavare och/eller behörig domstol eller myndighet, eller i strid med deras bestämmelser, är förbjudet.

Detta avtal ska regleras enligt svensk rätt, uteslutande dock bestämmelser om lagval och bestämmelserna i FN-konventionen om internationella köp (CISG). Tvister som härrör från detta avtal kommer att avgöras i första instans i allmän domstol i Stockholm.

Bilaga 1 – Dataskyddsbilaga

Syftet med bilagan

Tillhandahållandet av tjänsten (”Tjänsten”) i enlighet med avtalet mellan Kunden och Jobbsafari (”Villkoren”) förutsätter att Jobbsafari (personuppgiftsbiträde) behandlar personuppgifter på uppdrag av Kunden (personuppgiftsansvariga).

Denna dataskyddsbilaga (”Dataskyddsbilaga”) redogör för rättigheterna och skyldigheterna mellan Kunden och Jobbsafari i samband med förverkligandet av dataskydd och datasäkerhet i samband med Tjänsten.

Villkoren i denna bilaga utgör Kundens dokumenterade och lagliga instruktioner till Jobbsafari om behandling av personuppgifter för Kundens räkning.

Kunden och Jobbsafari har kommit överens om behandlingen av personuppgifter enligt följande:

1. Behandling av personuppgifter som utförs

Behandlingens syften

Jobbsafari behandlar personuppgifter för Kundens räkning i syfte att tillhandahålla Tjänsten till Kunden.

Kunden behandlar personuppgifter i rekryteringssyfte.

Typen av behandling

Behandlingen som utförs av Jobbsafari inkluderar:

  • Insamling, registrering, lagring och överföring av uppgifter.

Genom Tjänsten kan Kunden:

  • Samla, spara, lagra, organisera, modifiera, utföra sökningar och förfrågningar, överföra, radera och förstöra personuppgifter.
Kategorier av registrerade

Kundens arbetssökande.

Kundens kontaktpersoner.

Kategorier av personuppgifter

Kontaktpersoner och arbetssökande:

  • Kontaktuppgifter.

Arbetssökande:

  • Information om utbildning, arbetshistorik, erfarenhet, andra färdigheter och eventuella intressen.
  • Svar till sökvägar (Jobbsafaris Dialog).
Behandlingens längd

Jobbsafari behandlar uppgifterna under avtalsperioden. Efter detta lagras uppgifterna i 180 dagar i Jobbsafaris databas för säkerhetskopior.

Kunden kan radera enskilda registrerade och deras uppgifter när som helst genom att använda funktionerna i Tjänsten.

I sådana fall kommer Jobbsafari också att sluta behandla sådana uppgifter, med undantag för den ovan nämnda lagringen av uppgifter i databasen för säkerhetskopior.

2. Kundens rättigheter och skyldigheter

2.1 Uppgifter som behandlas i Tjänsten

Kunden ansvarar för att ha rätt att lämna ut personuppgifter till Jobbsafari. Kunden ansvarar för aktualiteten, riktigheten och lagligheten av de uppgifter som behandlas i Tjänsten.

2.2 Registrerades rättigheter

Kunden ansvarar för att säkerställa de registrerades rättigheter, besvara registrerades förfrågningar och stå för de kostnader som är relaterade med detta samt fungera i övrigt som primär kontaktperson för personerna i registret. 

Jobbsafari riktar all kontakt rörande de registrerades rättigheter till Kunden. Med beaktande av behandlingens art, ska dock Jobbsafari bistå Kunden med att svara på begäran om utövande av registrerades rättigheter, i den mån detta är möjligt.

2.3 Granskningar

Kunden har rätt att få tillgång till information, och att själv eller med hjälp av tredje man utföra granskningar, inklusive inspektioner, av behandlingen av personuppgifter i Tjänsten. Parterna kommer separat överens om datumet för inspektionen. Inspektionen får inte orsaka otillbörlig olägenhet eller besvär för Jobbsafari. Kunden står för alla inspektionskostnader.

3. Leverantörens rättigheter och skyldigheter

3.1 Teknisk funktionalitet och utveckling av Tjänsten

Jobbsafari ansvarar för Tjänstens tekniska funktionalitet, säkerhet, korrekthet och laglighet i enlighet med Villkoren.

Jobbsafari åtar sig att bidra till att Tjänsten tillhandahålls i enlighet med Kundens behov och intressen samt att Tjänsten utvecklas så att dataskydd och datasäkerhet implementeras inbyggt i Tjänsten och som standard.

3.2 Jobbsafaris tillgång till de uppgifter som behandlas i Tjänsten

Jobbsafari har rätt att granska, uppdatera och på annat sätt behandla de uppgifter som sparats av Kunden i Tjänsten endast i enlighet med skriftliga instruktioner eller annan begäran från Kunden eller behörig person som är relaterad till Kunden.

Jobbsafari har dock rätt att på eget initiativ granska och korrigera de uppgifter som Kunden sparar i Tjänsten för nödvändigt tekniskt underhåll av Tjänsten eller rättelse av fel.

3.3 Konsekvensbedömning av dataskydd och förhandssamråd 

Jobbsafari förbinder sig att bistå Kunden med att fullgöra Kundens förpliktelser avseende konsekvensbedömning och förhandssamråd gällande dataskydd, med beaktande av de uppgifter som finns tillgängliga för Jobbsafari.

Jobbsafari har rätt att debitera Kunden för rapporter som är mer omfattande än vad som kan anses normalt i enlighet med Jobbsafaris gällande prislista.

4. Underleverantörer

Jobbsafari använder sig endast av sådana underleverantörer som följer de lagar och förordningar som reglerar behandlingen av personuppgifter. Jobbsafari ansvarar för att se till att de underleverantörer som används följer samma dataskydds- och informationssäkerhetsförpliktelser som överenskommits i denna Dataskyddsbilaga.

Jobbsafari har rätt att anlita underleverantörer för att behandla personuppgifter, rätt att byta underleverantörer som används samt rätt att ingå nya avtal med underleverantörer. Jobbsafari informerar Kunden om planerade ändringar i underleverantörsförhållanden innan ändringarna genomförs, varefter Kunden har rätt att invända mot den planerade ändringen.

Jobbsafari ansvarar för behandlingen av personuppgifter som utförs av underleverantörerna för Jobbsafaris räkning som om det vore dess egna behandling av personuppgifter.

5. Informationssäkerhet och säkerhetsöverträdelser

Jobbsafari vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att garantera säkerheten för dess behandling och åtar sig att utveckla sin informationssäkerhet i enlighet med tillämplig dataskyddslagstiftning och god branschpraxis.

Ifall Jobbsafari skulle bli föremål för en personuppgiftsincident kommer Jobbsafari, efter att ha blivit medveten om brottet att meddela Kunden om incidenten utan onödigt dröjsmål.

Jobbsafari åtar sig att med sedvanliga medel som står till dess förfogande och med hänsyn till den information som finns tillgänglig i rimlig omfattning bistå Kunden med att minska eventuella konsekvenser av potentiella dataintrång och att fullgöra Kundens egna lagstadgade rapporterings- och dokumentationsskyldigheter.

6. Sekretess

Jobbsafari åtar sig att hålla Kundens uppgifter i Tjänsten konfidentiella.

Tillgången till Tjänsten och uppgifterna i den är begränsad till anställda hos Jobbsafari som behöver tillgång till uppgifterna för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Jobbsafari ansvarar för att säkerställa att dess personal är bunden av sådan sekretessnivå som överenskommits i denna Dataskyddsbilaga.

Jobbsafari har inte rätt att överföra Kundens innehåll till tredje man eller använda innehållet i sin egen verksamhet utan Kundens tillstånd.

Jobbsafari har rätt att överföra innehållet i Tjänsten till tredje man ifall det krävs enligt lag, förordningar eller av myndigheter.

7. Ansvarsbegränsning

Jobbsafari ska inte hållas ansvarig för någon direkt skada, inklusive administrativa sanktioner, som orsakas Kunden eller tredje man genom Jobbsafaris behandling av personuppgifter, förutom när skadan orsakas av sådan behandling som utförs av Jobbsafari:

1) i strid med bestämmelser i tillämplig dataskyddslagstiftning som uttryckligen förpliktigar Jobbsafari,

eller

2) som är emot eller utanför Kundens lagliga instruktioner.

Ingendera parten är ansvarig för indirekt skada som orsakas för den andra parten.

Jobbsafari ska inte hållas ansvarig för förstörelse, förlust eller ändring av Kundens uppgifter eller filer samt för eventuella skador och kostnader som detta kan orsaka, såsom kostnader för att återskapa filerna.

8. Kundens detaljerade instruktioner

Denna Dataskyddsbilaga innehåller alla skriftliga instruktioner från Kunden till Jobbsafari angående behandling av personuppgifter, om inte annat avtalats. Kunden ansvarar för att de instruktioner som ges till Jobbsafari angående behandlingen av personuppgifterna är korrekta och lagenliga.

Dessa instruktioner kan komma att ändras och kompletteras genom Kundens skriftliga instruktioner. Jobbsafari är inte skyldig att följa olagliga eller andra instruktioner än de som getts skriftligen av Kunden angående behandlingen av personuppgifterna.

9. Ändringar

Jobbsafari kan göra ändringar i innehållet i denna Dataskyddsbilaga. Jobbsafari informerar Kunden om de ändrade villkoren. Ändringarna träder i kraft 30 dagar efter meddelandet, om inte Kunden säger upp Villkoren under denna period.

10. Giltighetstid och upphörande

10.1 Giltighet

Denna Dataskyddsbilaga träder i kraft samtidigt som Villkoren och kommer att upphöra vid slutet av avtalets giltighetstid enligt Villkoren. Ifall Jobbsafari behandlar personuppgifter efter avtalets utgång (till exempel i dess databas för säkerhetskopior) gäller denna Dataskyddsbilaga så länge personuppgifterna behandlas.

10.2 Åtgärder vid Avtalets upphörande

Då Avtalets giltighetstid tar slut kommer Jobbsafari att avsluta behandlingen av personuppgifter och, efter kundens val, antingen:

1) radera personuppgifterna och andra uppgifter som behandlas för kundens räkning, förutom dess säkerhetskopior,

eller

2) returnera alla personuppgifter och andra uppgifter som behandlats på uppdrag av Kunden till Kunden och radera uppgifterna på alla sätt förutom dess säkerhetskopior.

På Kundens uttryckliga skriftliga begäran kommer Jobbsafari även vid avtalets upphörande omedelbart att radera Kundens personuppgifter och andra uppgifter från sin databas för säkerhetskopior.

10.3 Skyldighet att medverka

Om inte annat avtalats har Jobbsafari vid avtalets upphörande ingen skyldighet att medverka till återlämnande eller överföring av Kundens uppgifter i annat hänseende än vad som beskrivs ovan i punkt 10.2. Jobbsafari har rätt att ta betalt för åtgärder som vidtas utöver här avtalad medverkandeskyldighet enligt Jobbsafaris gällande prislista.

10.4 Villkor som förblir i kraft vid upphörande av avtalsförhållandet

Villkoren för sekretess (punkt 7) och ansvarsbegränsning (punkt 8) kommer att fortsätta i kraft efter upphörandet av detta avtal.

Uppdaterad 2024-11-1