Statens Fastighetsverk

HR-handläggare

OmrådeStockholm
Publicerad2025-12-02
Ansök senast2025-12-22

Om jobbet

Det är på regeringens uppdrag som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar vårt gemensamma natur- och kulturarv. Vi förvaltar en mångfald av statligt ägda fastigheter - däribland regeringsbyggnader, domstolar, slott och kungsgårdar, teatrar, museer, ambassader samt en sjundedel av landets yta bestående av skog och mark. Som medarbetare är vi stolta över att vara anställda på en myndighet, arbeta utifrån den statliga värdegrunden och få bidra till en positiv samhällsutveckling.

HR-staben ansvarar för att strategiskt driva och utveckla en enhetlig personalpolitik som genomsyrar organisationen och är i linje med verksamhetens vision och långsiktiga mål samt att SFV är en attraktiv arbetsgivare. HR arbetar myndighetsövergripande med strategisk kompetensförsörjning, arbetsplatskultur, medarbetarskap och ledarskap. Vi leder processer kring arbetsmiljö, gemensam kompetensutveckling och ansvarar för SFV-akademin. Vårt ansvarsområde omfattar också konsultativt stöd och vägledning till den övriga organisationen samt samverkan och förhandling med personalorganisationerna. På HR-staben är vi tio medarbetare som arbetar tillsammans, där alla har självständigt ansvar för att ta initiativ och driva arbetet framåt. För oss är det viktigt med ett gott samarbete och att vi tillsammans representerar HR ut i organisationen.

Din roll

Som HR-handläggare utgör du ett administrativt stöd på HR-staben. Du ger stöd till HR-partners i aktuella ärenden såsom organisationsförändringar och kompetensförsörjningsfrågor, administration kopplat till anställningsbeslut, rekryteringsadministration, temperaturmätningar/medarbetarundersökningar mm. Vidare är du operativ kontaktperson för vår lönetjänst och ansvarar för beredning av löneunderlag och personallistor, statistik internt och externt kopplat till exempelvis nyckeltal. En annan uppgift är samordning av frågor till MBL-information och förhandling. Du ansvarar för att vidareutveckla, effektivisera och digitalisera de administrativa processerna som rör HR. I rollen ingår också att arbeta med övriga på staben förekommande arbetsuppgifter.

Din profil

Vi söker dig som har:

• Examen från personalvetarutbildning eller från annan relevant högskoleutbildning

• Erfarenhet av HR-administration och utveckling av HR-administration i staten

• Erfarenhet av arbete med rekryteringsadministration i staten

• Erfarenhet av arbete med kompetensbaserad rekrytering

• Erfarenhet av arbete i Reachmee

• Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Meriterande:

• Erfarenhet av arbete med säkerhetsfrågor, såsom skyddade personuppgifter, kopplat till anställningar.

• Samordning av ärenden, underlag och protokoll i samband med MBL-information och förhandling.

• Erfarenhet av arbete med digitalisering.

Personliga egenskaper

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du arbetar självständigt samtidigt som du har förmåga att fungera i en större helhet. Din samarbetsförmåga är mycket god och du är strukturerad och lösningsorienterad. Du är ansvarstagande och har förmåga att hantera olika frågor parallellt.

Så söker du tjänsten

För att söka tjänsten ber vi dig bifoga ditt CV och besvara ett antal urvalsfrågor som utgår från kravprofilen. Vid första urvalet kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och dina svar på frågorna. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.

Om du har skyddade personuppgifter ber vi dig att kontakta rekryterande chef för att skicka in din ansökan.

För frågor är du välkommen att kontakta rekryterande chef Marie-Louise Schüssler tfn 010-478 70 60

Fackliga representanter för Saco, Seko och OFR/S nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se.

Sista ansökningsdag: 2025-12-22

Mer information

Anställningsform: Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. SFV tillämpar 6 månader provanställning.

Placering: Stockholm

Tillträde: 2026-03-01 eller enligt överenskommelse

Möjlighet till distansarbete: Det finns möjlighet att arbeta delar av arbetstiden på distans.

Innan ett beslut om anställning fattas kan en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) komma att genomföras. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och i vissa fall krävs svenskt medborgarskap.

Statens fastighetsverk verkar inom branscher som är exponerade mot olika risker för oegentligheter, i förbyggande syfte förekommer därför tjänster där lämplighetsprövning genomförs.

Jobba hos oss

På SFV arbetar vi på medborgarnas uppdrag, med utgångspunkt i den statliga värdegrunden och utifrån vår medarbetarbetarpolicy. Medarbetare på SFV har god förståelse för SFV:s uppdrag och mål, tar ansvar och samarbetar. Våra chefer leder vårt arbete genom att ha helhetssyn, leda mot resultat samt skapa delaktighet och involvering.

Ta del av vår medarbetarpolicy och hur det är att jobba hos oss på Jobba hos oss | SFV.

Välkommen till oss!

Statens Fastighetsverk

FöretagStatens Fastighetsverk

Liknande jobb

HR-handläggare till visstidsbemanningen

Region Gävleborg

Gävle27/11 - 11/12