Jobbsafari är en del avschibsted logo

Biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri, Myndighet

Biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri, Myndighet

Strängnäs kommun, Myndighet · Strängnäs · Ansök senast 21 maj (1 dag kvar)

Heltid · Tillsvidareanställning

Vid ansökan:Ange referens 175/24 i din ansökan

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning tillhör socialkontoret och på enheten arbetar drygt 20 medarbetare; en enhetschef, två gruppledare, 10 biståndshandläggare inom äldreomsorg, fem biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri, en handläggare som arbetar med färdtjänst, en bostadsanpassningsbidragshandläggare och två avgiftshandläggare. Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar. I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång. Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas. Du erbjuds även friskvårdsbidrag, flexibel arbetstid och extern handledning. Vi arbetar aktivt med arbetsmiljön och erbjuder återhämtning på arbetstid. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu dig som vill arbeta som biståndshandläggare inom LSS och socialpsykiatri. Som biståndshandläggare hos oss kommer du att informera om verksamheten, ta emot ansökningar, bedöma behov samt utreda rätten till insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) eller Socialtjänstlagen (SoL). Det gäller personer i alla åldrar, både barn och vuxna, som på grund av fysiska och/eller psykiska funktionsnedsättningar har behov av stöd för en fungerande vardag. I arbetet ingår även att arbeta med rådgivning, planering, samordning och uppföljning av beslut. Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med övriga biståndshandläggare samt arbetsledning. Arbetet innebär att du har kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. Du gör även hembesök och kommer ha tät kontakt med våra samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen. Eftersom arbetet ofta innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt. I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda sig av juridiska databaser för att hålla sig uppdaterad kring rättsläget. Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga vårt arbete. Vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva och utifrån IBIC som metod. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • examen som socionom eller beteendevetare eller har annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig, alternativt är i slutskedet av din utbildning, • goda kunskaper om aktuell lagstiftning och myndighetsutövning, • giltigt körkort med B-behörighet, då vissa möten sker i brukarens hem eller på annan plats, • god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska. Vi ser det som meriterande om du har: • erfarenhet av myndighetsutövning och har arbetat som biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri. • erfarenhet av biståndsbedömning enligt IBIC. • arbetat i verksamhetssystemet Treserva samt i kommunikationssystemet Prator eller Cosmic link. • erfarenhet och kunskap om målgruppen personer med funktionsnedsättningar. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet. Du är engagerad, driven och tar stort ansvar för ditt arbete. Som person söker vi dig som har förmågan att: • ha många processer igång samtidigt. • vara flexibel och ha lätt för att ställa om och göra omprioriteringar i ditt arbete. • kommunicera och skapa förtroende för din roll hos såväl brukare som anhöriga och samarbetspartners. • arbeta självständigt men också är en utpräglad lagspelare. Låter detta spännande? Du är varmt välkommen in med din ansökan redan idag! ÖVRIGT Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället. Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare. Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre! Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Strängnäs kommun rökfri arbetstid. För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning. Många av våra medarbetare arbetar på varierande tider och då kollektivtrafiken inte passar alla våra arbetstider är det viktigt att du som söker den typen av roller säkerställer att du kan ta dig till och från arbetsplatsen utan att vara beroende av kollektivtrafik. Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Strängnäs kommun, Myndighet

Placering

Strängnäs

Kontaktperson

Strängnäs kommun

Vid ansökan:Ange referens 175/24 i din ansökan

Dela jobbannonsen

Anmäl annons