IT-tekniker till kundservice IT

Publicerad2025-11-21
Ansök senast2025-12-05

Om jobbet

Drivs du av att lösa tekniska problem och ge förstklassig service? Har du ett stort IT-intresse och vill vara en del av ett team där du kan utvecklas? Då kan du vara den vi söker till vår Servicedesk i 1st Line!Vilka är vi?
Norrköpings kommun har höga ambitioner kring digitalisering och arbetar aktivt med att hitta moderna och innovativa lösningar för kommunens invånare och verksamheter. På avdelningen för Digitalisering och IT är vi cirka 100 medarbetare som arbetar med support, drift, förvaltning och utveckling av kommunens IT-miljö.

Kundservice IT är en av enheterna på avdelningen och består av tre delar: backoffice, närservice och servicedesk. Inom servicedesk finns 1st line, som är en viktig funktion för kommunens cirka 12 000 användare.

Vi söker en ny kollega på ett vikariat till vår servicedesk!
Dina arbetsuppgifter
Som en del av 1st line servicedesk är du först ut i kontakten med våra användare.

Du tar emot samtal och e-post, registrerar ärenden och arbetar för att lösa problem så snabbt och smidigt som möjligt.

Frågorna kan handla om allt från lösenordsbyten och enklare felsökningar av datorer till administrering av användarkonton och stöd i användandet av våra system.

En viktig del av arbetet är att dokumentera ärenden och bidra till vår kunskapsdatabas genom att uppdatera och skapa instruktioner som gör det lättare för både användare och kollegor framöver.

Du blir en del av ett sammansvetsat team där service, samarbete och kunskapsdelning är en naturlig del av vardagen.
Vem är du?
Vi söker dig som har en avslutad gymnasial utbildning, gärna inom IT.

Du har erfarenhet av arbete med support och service samt metodisk felsökning. Du har god vana av att arbeta i ett ärendehanteringssystem och har kunskap inom AD, Windows 10/11, Exchange, O365 och Azure.

Vi ser att du också har arbetat med fjärrstryningsverktyg, säkra utskrifter och KNOX/Apple Business Manager. Vi ser positivt på om du har arbetat i Intune.

Som person är du lösningsorienterad, pålitlig och trivs i en roll där du får kombinera ditt teknikintresse med att hjälpa andra.

Du är lyhörd, social och kommunikativ i ditt arbete.

Du är nyfiken på att utvecklas och tycker om att samarbeta med andra för att hitta bästa lösningen.

När tempot är högt behåller du lugnet och arbetar metodiskt.

Oavsett om du har tidigare erfarenhet av IT-servicedesk eller är en tekniskt intresserad problemlösare med service i fokus, vill vi gärna höra från dig.

Välkommen med din ansökan!
Information om tjänsten
Antal lediga tjänster: 1
Anställningsform:
Vikariat på heltid
Längd på anställning:
1 januari - 31 augusti 2026
Tillträdesdatum:
Enligt överenskommelse
Arbetstid:
Dag
Möjlighet till distansarbete:
Ja, i viss mån
Sista ansökningsdatum:
5 december
Kontakt:
Enhetschef Sandra Bolin på 011-15 16 11,sandra.bolin@norrkoping.se
Övrig information:Vi har valt att ta bort det personliga brevet, och ersätta det med urvalsfrågor relevanta för tjänsten. Det gör det lättare att göra en objektiv bedömning av din kompetens. Du skickar in ditt CV som vanligt.

Norrköpings kommun

FöretagNorrköpings kommun
Visa alla jobb för Norrköpings kommun