Jobbsafari är en del avschibsted logo

Verksjurist, upphandlingsrättslig inriktning, Gävle eller Stockholm

Verksjurist, upphandlingsrättslig inriktning, Gävle eller Stockholm

Statens Servicecenter · Gävle · Ansök senast 7 feb.

Heltid · Tillsvidareanställning

Jobbet har utgått och går inte längre att ansöka.

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda. Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle. Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren. Rättsavdelningen ansvarar för stöd och styrning i rättsliga frågor inom myndighetens samtliga områden. Avdelningen består av två enheter och har verksamhet i Gävle och Stockholm. Huvudsakliga arbetsuppgifter Tjänsten riktar sig till dig som är jurist och har dokumenterad flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig upphandling och avtal. Du kommer att arbeta med juridisk kvalitetssäkring av upphandlingar och avtal, löpande upphandlingsrättslig rådgivning, samt domstolsprocesser. Ditt arbete kommer också att innefatta utveckling av rättsavdelningens interna upphandlingsrättsliga stöd, samt inkludera kvalitetssäkrande insatser i inköpsenhetens arbete med att utveckla interna processer och rutiner. Dina insatser kommer därigenom vara ett viktigt bidrag i myndighetens uppbyggnad av såväl strategisk som operativ upphandlingsrättslig och avtalsrättslig kompetens. I anslutning till detta kommer du även att få möjlighet att arbeta med andra frågor kopplade till löpande avtalsförvaltning och avtalstvister. Statens servicecenters verksamhet och tjänster utförs till stor del i informationssystem upphandlade via privata leverantörer genom licensavtal, tjänsteavtal och konsultavtal. Det är därför meriterande om du har erfarenhet av IT-avtal, outsourcing, dataskyddsfrågor eller säkerhetsskyddsfrågor. Du förväntas i din rådgivningsroll kunna agera på ett affärsstrategiskt sätt inom ramen för myndighetens leverantörsrelationer. Du kommer även att arbeta med andra juridiska frågor inom rättsavdelningens verksamhetsområde. I arbetet ingår bl.a. att kvalitetssäkra beslut och interna styrdokument, men även löpande juridisk utredning och rådgivning, att hålla i utbildningar inom myndigheten, samt att delta i samverkansgrupper och utvecklingsprojekt. Framträdande rättsområden är t.ex. offentlighet och sekretess, allmän förvaltningsrätt, dataskydd, säkerhetsjuridik samt arbetsrätt. Ditt stöd har ofta en avgörande betydelse för vår verksamhet och vi törs utlova att du sällan kommer att ha tråkigt på arbetet. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Juristexamen • Minst tre års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig upphandling och avtal • Kunskaper inom minst ett annat rättsområde som är relevant för rättsavdelningen Vidare ska du ha följande förmågor: • God analytisk förmåga • Affärsstrategisk förmåga • Lösningsinriktad • Konsultativt förhållningssätt • Kommunicerar väl på svenska i tal och skrift • Hög integritet • Tar självständigt ansvar för arbetsuppgifterna Vidare är det meriterande om du har: • Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig upphandling vid statlig myndighet, kommun eller region • Erfarenhet av arbete med IT-avtal, outsourcing, dataskyddsfrågor eller säkerhetsskyddsfrågor • Erfarenhet av projekt- och utvecklingsarbete Övrigt Anställningen är 100 % och tillsvidare med tillträde snarast efter överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i Gävle eller Stockholm efter överenskommelse. Tjänsten innebär en del resande. Välkommen med din ansökan innehållande personligt brev och CV senast 7 februari 2021. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Vi planerar att hålla intervjuer under vecka 6-7. Då vi arbetar med säkerhetskänslig verksamhet är anställningen inplacerad i säkerhetsklass. Detta innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet. Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Statens Servicecenter

Placering

Gävle

Kontaktperson

Statens Servicecenter

Dela jobbannonsen

Anmäl annons