Jobbsafari är en del avschibsted logo

Vännäs kommun söker förstelärare till grundskolan

Vännäs kommun söker förstelärare till grundskolan

Barn- och utbildningsförvaltningen · Vännäs · Ansök senast 6 juni

Heltid · Tillsvidareanställning

Jobbet har utgått och går inte längre att ansöka.

Som medarbetare i Vännäs kommun spelar du en viktig roll och gör skillnad för medborgarna. Med värdeorden nytänkande, välkomnande och livfullt som grund bygger vi välfärden tillsammans. Välkommen med din ansökan! Vi söker grundskollärare inom åk F-3, 4-6 och 7-9 som vill arbeta som förstelärare Grundskolorna i Vännäs anställer 9 förstelärare från hösten 2023. Alla förstelärare kommer att ha en tillsvidaretjänst som lärare och ett förordnande som förstelärare som sträcker sig över tre läsår. Du kan söka förstelärartjänster på alla våra tre skolor och det gäller oavsett om du idag har en anställning hos oss eller arbetar i en annan kommun. Om du är en extern sökande är det viktigt att du utöver en beskrivning av varför du vill arbeta som förstelärare också beskriver hur din kompetens och erfarenhet ser ut som lärare och varför vi ska anställa just dig. Övergripande uppdrag Som förstelärare arbetar du huvudsakligen med undervisning och arbetsuppgifter som hör undervisningen till. Därutöver förväntas du arbeta på delegation från rektor för att driva utveckling utifrån utvecklingsområden som är identifierade i det systematiska kvalitetsarbetet i förvaltningen och på respektive skola. En central del i ditt arbete är att i samarbete med andra aktivt driva utveckling som bidrar till att lärarnas undervisning utvecklas och att skolans resultat i förlängningen förbättras. Som förstelärare kommer du också att fungera som mentor för nyutexaminerade lärare. Förväntansdokument I vår kommun förväntar vi oss att alla våra medarbetare arbetar utifrån vårt förväntansdokument: Alla kan, alla vill och alla ska lyckas Undervisningen: All undervisning är effektiv, kvalitativ och har ett tydligt ledarskap. Ledning och stimulans: Vi leder och stimulerar alla barn och elever, och har högre positiva förväntningar. Relationerna: Vi utvecklar förtroendefulla och positiva relationer med och mellan barn och elever, vårdnadshavare, medarbetare och chefer. Tillsammans: Vi samarbetar, har tilltro, hjälper och stöttar varandra för att utveckla undervisningens och verksamhetens kvalitet. Vi tar vårt ansvar och gör det vi sagt vi ska göra. Resursnyttjande: Vi använder varje resurs på bästa sätt för att bidra till varje barns och elevs utveckling och resultat. Vi fokuserar på att arbeta smartare och mer effektivt och inte hårdare. Extra anpassningar och särskilt stöd: Vi tar ansvar för att extra anpassningar och särskilt stöd genomförs skyndsamt, är verkningsfulla, samordnade, tydliga, synliga och speglar behoven. De dokumenteras, följs upp och förändras vid behov. Grundförutsättningar Du som vill arbeta som förstelärare ska: - vara legitimerad lärare med behörighet att undervisa i grundskola - kunna redovisa minst fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en eller flera anställningar som lärare i skolväsendet - har visat en särskilt god förmåga att förbättra elevernas studieresultat och ett starkt intresse för att utveckla undervisningen - i övrigt bedömas bedriva undervisning av hög kvalitet - utifrån ett tydligt helhetsperspektiv ha förmåga och intresse av att göra skillnad för elevernas lärande Vem är du? Du som vill arbeta som förstelärare: - har ett intresse av andras utveckling och gläds när andra lyckas/växer. - vill bidra till utveckling av skolan som helhet. - motiveras av att analysera resultat, samt planera genomföra och följa upp åtgärder för ökad måluppfyllelse. - ser kollegialt lärande som en naturlig del av din och dina kollegors professionsutveckling - har ett stort fokus på att utvecklas i ditt arbete - håller dig uppdaterad inom aktuell forskning. Förutsättningar för förstelärartjänsterna - Tillsvidareanställning som lärare - Treårigt förordnande som förstelärare. - Arbetar huvudsakligen på den skola där uppdraget som förstelärare finns. Verksamhetsspecifikt uppdrag Vi kan se att vi behöver utveckla undervisningskvalitén inom ett antal områden som vi identifierat för respektive skola. Du kan ansöka om förstelärartjänst på en eller flera skolor, och ett eller flera uppdrag. Slutligt val av områden för förstelärartjänsterna beslutas efter ansökningstidens slut, med hänsyn tagen till de sökandes kvalifikationer inom olika områden. Hammarskolan (3 tjänster) På Hammarskolan söker vi dig som dig som vill arbeta som förstelärare inom följande utvecklingsområden: - Hållbar skolutveckling - Likvärdig skola - Entreprenöriellt lärande Vegaskolan (4 tjänster) På Vegaskolan söker vi dig som vill arbeta som förstelärare inom följande utvecklingsområden: - Organisera och utveckla undervisningen för att främja trygga grupper genom att arbeta med ledarskap i klassrummet, kooperativt lärande, digitala verktyg och/eller grupprocesser. Vännäsby skola (2 tjänster) På Vännäsby skola söker vi dig som dig som vill arbeta som förstelärare inom följande utvecklingsområden: Trygghet och studiero Hållbar skolutveckling Ansökan Vi vill att du bifogar ett personligt brev och ett cv, där du beskriver hur din kompetens och erfarenhet ser ut som lärare och varför vi ska anställa just dig. Vi vill också ha in en kort beskrivning (max en A4-sida) om varför du vill arbeta som förstelärare och varför du är den förstelärare som vi söker. Motivera gärna vad du vill uppnå, vilka målsättningar du har och hur du tänker att du kan bidra till kvalitetsutveckling inom ditt/dina sökta områden.    

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Barn- och utbildningsförvaltningen

Placering

Vännäs

Kontaktperson

Vännäs kommun

Dela jobbannonsen

Anmäl annons