Jobbsafari är en del avschibsted logo

Systemadministratör till avdelningen Support, Östersund

Statens Servicecenter · Östersund · Ansök senast 7 nov.

Heltid · Tillsvidareanställning

Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda effektiv service till medborgare och myndigheter. Vi ansvarar för Sveriges lokala servicekontor där vi ger information och service från Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Vi bidrar även till en effektivare statsförvaltning genom att leverera administrativa tjänster och konsultstöd till statliga myndigheter inom ekonomi, lön och HR. Tillsammans är vi cirka 1400 anställda. Servicekontoren finns över hela landet, från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Vårt huvudkontor finns i Gävle. Hos oss får du bidra med din kompetens i arbetet för en effektivare statsförvaltning nära medborgaren. Statens servicecenters Supportavdelning inom Division Myndighetsservice är placerad i Östersund och består av cirka 45 medarbetare. Vår avdelning arbetar idag med kundservice inom våra tjänster lön och ekonomi. Vi bemannar även myndighetens växel. Vi behöver nu förstärka med en person med huvudsaklig inriktning systemadministration inom ärendehantering. Vi är inne i en digitaliseringsresa mot att hantera våra kundmöten mer digitalt. Motiveras du av att ge kunder den bästa servicen och upplevelsen? Trivs du i en miljö som ständigt utvecklas? Har du erfarenhet av systemadministration och att utbilda och presentera system? Då passar detta uppdrag dig. Huvudsakliga arbetsuppgifter I rollen som systemadministratör arbetar du i första hand med de system som vår supportavdelning ansvarar för. Dessa system nyttjas av en stor del av myndighetens kunder och anställda och du kommer i detta arbete att ha en central roll inom förvaltning och utveckling av stödsystemen. Arbetet kräver samarbete men ett stort eget ansvar för både för gruppens och ditt eget arbete. Exempel på arbetsuppgifter och ansvar kan vara dagliga kontroller och underhåll, testarbete, andra linjes support, konfiguration, analyser av lösningar/förbättringsförslag, nyutveckling, registervård och periodiska underhåll, dokumentation samt användarstöd. Som systemadministratör ingår du i en förvaltningsgrupp, medverkar och är aktiv deltagare i möten på operativ nivå i dialoger med intern förvaltning, verksamhet/kravställare och systemleverantörer. Du har i rollen som systemadministratör ett delansvar för att inom verksamhet sprida och kommunicera information om funktionalitet och nya lösningar. Under anställningens gång kan arbetsuppgifter och system komma att ändras utifrån hur verksamheten utvecklas. I vår strävan att öka digitaliseringen kan virtuella agenter och AI-lösningar komma att implementeras och administreras inom detta uppdrag. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Relevant eftergymnasial utbildning inom t.ex. IT eller systemvetenskap alternativt minst ett års arbetserfarenhet (utöver nedan krav) inom området som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten • Minst ett års arbetserfarenhet av likvärdiga arbetsuppgifter • Erfarenhet av projekt- och förändringsarbete Vidare ska du ha följande förmågor: • Att kommunicera väl, beskriva teknik på ett tydligt sätt i både tal och skrift för verksamheten • Att vara ansvarstagande och handlingskraftig i rollen som systemadministratör • Att bidra till ett gott samarbete med såväl dina kollegor som externa aktörer • Att vara konsultativ och ge god service • Att kunna strukturera och prioritera ditt arbete • Att vara lösningsorienterad med helhetsperspektiv • Att framföra möjligheter och bidra till förbättringar och utveckling Det är meriterande om du har: • Kunskap och erfarenhet av ärendehanteringssystem och/ eller telefonilösningar • Erfarenhet av ramverket ITIL • Kunskap och erfarenhet av systemet ServiceNow • Arbetat med JavaScript Övrigt Anställningen är 100% och tillsvidare. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i Östersund. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 7 november, 2021. Motivera i din ansökan hur du uppfyller kvalifikationerna för tjänsten. I ditt CV ska det tydligt framgå år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Intervjuer planeras att hållas under v.45 i Östersund. Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet. Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Statens Servicecenter

Placering

Östersund

Kontaktperson

Statens Servicecenter