Socialsekreterare till Individ- och Familjeomsorgen/Barn och familj

KROKOMS KOMMUN · Krokom

·

Ansök senast 15 feb.

Jobbet har utgått och går inte längre att ansöka.

Krokoms kommun är en attraktiv del av Jämtland med livskvalitet, framtidstro och tillväxt. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Kommunen växer befolkningsmässigt och här finns storslagen natur, ren luft, friskt vatten och gott om utrymme.

Socialförvaltningens Individ- och familjeomsorg (IFO) är från och med 2021-01-01 organiserad i fyra enheter; myndighetsenheterna Barn- och Familj, Försörjningsstöd, Öppna enheten och Expedition, samt Arbete och integration.

Myndighetsenheten ansvarar för all myndighetsutövning inom IFO, dvs handläggning av ärenden rörande barn- och ungdomar 0-17 år, familjerätt, missbruk och försörjningsstöd.

Myndighetsenheten söker nu socialsekreterare med placering på enheten Barn- och familj.

Arbetsuppgifter

Som socialsekreterare i vår enhet får du arbeta med att ta emot och utreda ansökningar/anmälningar gällande barn 0-17 år. Du har vidare att följa upp beviljade insatser av olika slag. Den lagstiftning vi utgår ifrån är antingen SoL eller LVU.

Du arbetar nära din närmaste beslutsfattande chef samt 1:e socialsekreterare, och i samarbete med dina kollegor både inom enheten samt över enhetsgränserna. Arbetet innebär ett stort mått av samverkan med både interna och externa samverkanspartners.

Kvalifikationer

Socionomexamen, gärna med flerårig erfarenhet från arbete med barn och familjer inom myndighetsutövning samt goda kunskaper i SoL och LVU.

Vi ser gärna att du har kunskaper om BBIC ( Barns behov i centrum), då du arbetar utifrån BBIC-modellen och ska vara bra på att sammanställa och dokumentera komplexa sammanhang.

För att på ett bra sätt klara av arbetsuppgifterna i uppdraget behöver du ha uppnått en personlig mognad, samt ha ett intresse för att arbeta med barn och dess familjer specifikt utifrån myndighetsutövning.

Du ska ha god förmåga att skapa relationer i ditt arbete, samt kunna analysera, sammanfatta och dra slutsatser i ditt utredningsarbete med barns bästa i centrum. Du har en väl grundad förståelse för vikten av den enskildes rättssäkerhet i kontakterna med socialtjänsten och inser vad detta betyder i praktiken. Stor vikt kommer också att läggas vid personlig lämplighet.

Körkort för personbil är ett krav.

Vi erbjuder:

  • En liten personalgrupp med nära till kollegor och chef.
  • En 1:e socialsekreterare som ger dig extra stöd och handledning avseende barn och familjeutredningar.
  • Ett särskilt traineeprogram för att kompetensutveckla och tillvarata dina förutsättningar inom professionen, inklusive löneutveckling i enlighet med detta.
  • Beroende på var du befinner dig i traineeprogrammet finns möjlighet till en reflektionsdag i månaden i överenskommelse med din chef.
  • Fortlöpande utbildningar i det som behövs för utförandet av uppdraget.
  • Processorienterad handledning.
  • Friskvård på arbetstid.
  • Möjlighet till semesterväxling.
  • Lagom storlek på kommun, inte för stor, inte för liten.

Upplysningar

Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. I Krokoms kommun är heltid norm och deltid en möjlighet.

Sista ansökningsdatum är 2020-02-15.

Intervjuer kommer att ske löpande. Tillträde efter överenskommelse.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

KROKOMS KOMMUN

Placering

Krokom

Kontaktperson

Krokoms kommun