Jobbsafari är en del avschibsted logo

Socialsekreterare till Individ- och familjeomsorg

Sollefteå kommun · Sollefteå · Ansök senast 28 feb. (22 dagar kvar)

Heltid · Tillsvidareanställning

Om arbetsplatsen
Vill du vara med och göra skillnad? Då är det kanske dig vi söker som medarbetare till Sollefteå kommun. Hos oss har du nära till storslagen natur och småstadscharm. Du kan njuta av ett varierat fritids- och kulturliv. För oss är det viktigt att du känner att ditt arbete är meningsfullt och att du ser din del i helheten. Du är med och utvecklar verksamheten mot kommunens övergripande vision och mål. Här bor människor med stark framtidstro! Välkommen till oss! Vi arbetar utifrån ett systemiskt synsätt och erbjuder även intern utbildning i systemteoretisk grund. Vi värnar om en god arbetsmiljö med rimlig arbetsbelastning. Vi har en väl utbyggd öppenvård i kommunen. Arbetet sker i nära samverkan med övriga enheter i kommunen och vi strävar efter att hitta flexibla och bra lösningar tillsammans med övriga enheter och externa aktörer på hemmaplan. Hos oss på Sollefteå kommun erbjuder vi dig: - Stödstrukturer i form av introduktionsprogram och mentorskap - Enhetsträffar, kollegial handledning, extern handledning - Nära chefs- och arbetsledarskap där alla har en lång erfarenhet av socialt arbete. - Grundläggande och riktade utbildningsinsatser samt öppenhet för utveckling. - Trivsam arbetsgemenskap. - Friskvårdstimme/friskvårdspeng Vi har dessutom utvecklat ett särskilt förmånligt rekryteringspaket riktat mot socialsekreterare. Som nyanställd hos oss kan du få upp till 100 000 kr i rekryteringsförmån. Du kan välja vilken inriktning du önskar söka till då vi idag kan erbjuda jobb på flera enheter; Barn, unga och familj, SoL/LSS och Äldre.

Arbetsuppgifter
* Barn, unga och familj Som socialsekreterare inom enheten kommer du att utreda, bedöma, besluta och följa upp insatser enligt SoL och LVU. Enheten är organiserad så att vi har en mottagning/familjerättsgrupp bestående av fem handläggare, en utredargrupp bestående av sju handläggare, en insatsgrupp bestående av sju handläggare och en grupp på tre handläggare som arbetar med att utreda/handleda familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Vi har också en administratör som stöttar handläggarna med arbetsuppgifter. På enheten finns två ärendehandledare vars huvudsakliga arbete är att ge socialsekreteraren direkt stöd i klientarbetet. Vi dokumenterar barnärenden i BBIC. Kommunen erbjuder kompetensutveckling genom deltagande i Yrkesresan. I tjänsten ingår beredskap vid några tillfällen per år efter ett års tjänstgöring. * SoL/LSS Som socialsekreterare hos oss arbetar du med handläggning av ansökningar avseende bistånd enligt socialtjänstlagen och Lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade, (LSS). I arbetsuppgifterna ingår även att följa upp de insatser som beviljats. Du handlägger inom gällande lagstiftning SoL och LSS, aktuella rättslägen samt fastställda riktlinjer. Vi jobbar med kontinuerlig ärendehandledning i grupp. I tjänsten ingår beredskap vid några tillfällen per år efter ett års tjänstgöring. * Äldre Som socialsekreterare med inriktning äldre arbetar du utifrån en helhetssyn och bemöter brukaren med utgångspunkt i att stärka den egna förmågan. Vår målgrupp är personer över 18 år som på grund av fysiska och/eller psykiska funktionsnedsättningar har behov av stöd för en fungerande vardag. Dina främsta arbetsuppgifter är att utreda, bedöma behov, följa upp de insatser du beviljar och säkerställa att insatsen tillgodoser individens behov gällande bland annat hemtjänst, dagverksamhet, växelboende, korttidsvistelse och särskilt boende. Du handlägger inom gällande lagstiftning, aktuella rättslägen samt fastställda riktlinjer. Vi jobbar med kontinuerlig ärendehandledning i grupp. I dina arbetsuppgifter ingår även deltagande i nätverksmöten, skriva yttranden, ansvara för telefontid och deltagande i det löpande utvecklingsarbetet. Arbetet förutsätter en rättssäker handläggning där du som socialsekreterare ska säkerställa att den sökanden är delaktig och får framföra sina synpunkter. Du har ett nära samarbete med den enskilde, anhöriga, utförare, kollegor samt andra professioner och myndigheter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen. Det bedöms meriterande om du har tidigare erfarenhet av handläggning inom socialtjänstens myndighetsutövning. Vi förutsätter att du har god datorvana och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Vi använder verksamhetssystemet Lifecare för handläggning och dokumentation. Inom SoL/LSS och Äldre utgår vi ifrån IBIC-modellen i våra bedömningar för att beskriva, bedöma och följa upp den enskildes behov. I ditt arbete möter du människor med skiftande bakgrund, ursprung och möjligheter där du förväntas ha ett respektfullt förhållningssätt. Socialtjänsten i Sollefteå strävar efter att arbeta systemiskt och du ska ha förmågan att se och arbeta utifrån människors egna styrkor och resurser. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav.

Övrigt
Observera att vi endast tar emot ansökningar via Offentliga jobb. Första gången du söker ett jobb via Offentliga jobb, registrerar du dig på länken www.offentligajobb.se och skriver in dina uppgifter där. Du bör vara noggrann när du fyller i dina uppgifter, eftersom dina uppgifter ligger till grund för hanteringen. När vi mottagit din ansökan får du en bekräftelse via mail. Vi strävar efter mångfald och jämn könsfördelning inom Sollefteå kommun. Vi undanber oss vänligt men bestämt att bli kontaktade av annons och rekryteringsföretag.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Sollefteå kommun

Placering

Sollefteå

Kontaktperson

Carina Lidefjordh

0620-68 25 70

Dela jobbannonsen