Socialsekreterare, ekonomiskt bistånd

Svedala kommun · Svedala

·

Ansök senast 4 nov.

Jobbet har utgått och går inte längre att ansöka.

Svedala kommun växer och utvecklas. Mod, engagemang, öppenhet och hållbarhet är värdeord som präglar vår vardag. Vi söker nu en kollega som brinner för sitt arbete och vill göra verklig skillnad för såväl den enskilda individen som för samhället. Tror du som vi att alla vill och mår bra av att få ta ansvar för sitt eget liv? Vill du dessutom arbeta nära, relationsorienterat och i nära samverkan med andra aktörer? Då har vi jobbet för dig. Uppdrag På enheten Arbete och integration ansvarar vi för kommunens arbetsmarknadsinsatser, mottagning och bostadsförsörjning för nyanlända flyktingar, myndighetsutövning gällande ekonomiskt bistånd samt integrationsfrågor. Enhetens uppdrag är att möta människor där de befinner sig och därifrån stödja dem på vägen till självförsörjning, delaktighet och etablering i samhället. För att nå våra mål arbetar vi relations-, process- och målinriktat i tre verksamhetsinriktade team. Hos oss är alla med och utvecklar både sina egna uppdrag och verksamheten som helhet.  I teamet för ekonomiskt bistånd arbetar du som en av tre socialsekreterare med beslutsfattande enligt socialtjänstlagen. De människor som söker stöd hos oss är över 18 år och har ofta mer komplexa problem utöver det ekonomiska och kommer från skiftande sociala och kulturella förhållanden. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av att: • bedöma behovet av ekonomiskt bistånd. I detta ingår att utreda, besluta samt verkställa utifrån gällande lagstiftning samt riktlinjer. • följa upp handlingsplaner tillsammans med sökande och enhetens arbetsmarknadssamordnare. • dokumentera i Procapita/Lifecare. • samverka och samarbeta med både interna och externa samarbetspartners. Kompetens Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet av arbete inom ekonomiskt bistånd. Du kan självständigt dokumentera i Procapita och har du erfarenhet av att arbeta i Lifecare är det en fördel. Vi ser gärna att du har erfarenhet av yrkesmässigt samarbete inom och mellan myndigheter.  Du har mycket goda kunskaper i svenska, både tal och skrift. Engelska behärskar du på en nivå där du lätt kan förstå och göra dig förstådd i muntlig konversation. För att lyckas i denna roll bör du kunna arbeta målinriktat, kan fatta nödvändiga beslut inom ditt ansvarsområde och har förmågan att prioritera om bland dina arbetsuppgifter för att hantera plötsligt uppkomna situationer. Du är noggrann i ditt arbete och tydlig i din kommunikation, både muntligt och skriftligt. Som person är du ansvarstagande, lojal och har förmåga att skapa och bibehålla förtroendefulla samarbeten på alla plan. För tjänsten är B-körkort ett krav. Urval och intervjuer kommer ske löpande så skicka gärna in din ansökan snarast. Arbetstid/varaktighet Heltid, tidsbegränsad 6 månader, med möjlighet till förlängning. Tillträde enligt överenskommelse.  Lön Individuell lönesättning tillämpas. Varmt välkommen med din ansökan!

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Svedala kommun

Placering

Svedala

Kontaktperson

Svedala kommun