Jobbsafari är en del avschibsted logo

Socialsekreterare ekonomiskt bistånd ref. nr. 16/21

Socialsekreterare ekonomiskt bistånd ref. nr. 16/21

Kalix Kommun · Kalix · Ansök senast 7 mars

Heltid · Tillsvidareanställning

Jobbet har utgått och går inte längre att ansöka.

Socialförvaltningen ansvarar, på uppdrag från socialnämnden och utifrån gällande lagstiftning, för socialtjänsten i kommunen. Förvaltningens ansvarsområden omfattar Individ- och familjeomsorg, Hälso- och sjukvård samt Omsorg om äldre- och funktionshindrade. Att arbeta inom Socialförvaltningen innebär att arbeta för en god vård i utveckling och goda hållbara relationer. Kalix kommun är bland annat i framkant med nya arbetsmetoder, modern välfärdsteknik och e-hälsa för att höja kvalité, stärka den enskildes delaktighet, trygghet, säkerhet och självständighet. Inom socialförvaltningen är arbetsmiljö en viktig fråga och vår ambition är att ge alla medarbetare förutsättningar för att göra ett så bra jobb som möjligt. Socialförvaltningen är arbetsplats för cirka 800 medarbetare. Individ och familjeomsorgen (IFO) ansvarar för barn och unga, familjerätt/familjehem, ekonomiskt bistånd, ärenden missbruk och beroende, öppenvård, biståndsärenden (SoL o LSS) samt integration och arbetsmarknad. All myndighetsutövning inom socialförvaltningen är samlad inom IFO. Inom IFO arbetar 45 medarbetare. Individ och familjeomsorgen utvecklar arbetet med att ha ett barnperspektiv i hela organisationen. Kommunens storlek innebär att du som anställd får en god inblick i hur de olika enheterna inom IFO arbetar samt möjlighet till goda kontakter med andra myndigheter och verksamheter. IFO är inne i ett intensivt förändrings- och utvecklingsarbete. Vi satsar offensivt för en bra kvalitet på arbetet och på att erbjuda en god arbetsmiljö med stimulerande arbetsuppgifter. Vi arbetar med ett nära ledarskap och satsar på att skapa ett stabilt team, vi erbjuder dig ett viktigt arbete där du är en viktig nyckelperson i vårt lagbygge. Vi är ett glatt, vänligt och hjälpsamt gäng som trivs på vår arbetsplats och vi garanterar att du kommer att trivas tillsammans med oss! Kommunen tillämpar rökfri arbetstid och erbjuder friskvård till alla anställda. Arbetsuppgifter I din roll som socialsekreterare arbetar du som handläggare av ekonomiskt bistånd. Uppdraget innefattar att utreda ansökningar om försörjningsstöd, avslå eller besluta om bistånd och andra insatser. Vi har en tät samverkan med varandra inom individ- och familjeomsorgen, inom förvaltningen, andra förvaltningar och med externa parter såsom regionen, arbetsförmedling och försäkringskassa. I bedömningsarbetet har vi en helhetssyn med barnperspektiv i fokus och ett systemteoretiskt förhållningssätt.  Vi ser vikten av att kunna kombinera jobb med familj och fritid därav erbjuder vi möjlighet till flexibel arbetstid och möjlighet till att arbeta hemma utifrån om verksamheten tillåter det. Kompetenser Socionomexamen eller annan relevant akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av myndighetsutövning och arbete som socialsekreterare samt dokumentationssystemet treserva är meriterande. Vi förväntar oss att du har Socialförvaltningens mål i fokus, är kreativ och lösningsfokuserad samt ser alternativa lösningar på problem.Du är bra på att lyssna och kommunicera.Du förväntas ha ett professionellt förhållningssätt och bemötande samt en positiv inställning till förändringar och samarbete både internt och externt. Som person är du noggrann, strukturerad och pedagogisk, samt har en god samarbetsförmåga. Du har goda kunskaper om aktuell lagstiftning och har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Är du en nytänkande socialsekreterare som tar egna initiativ? Vill du arbeta för att finna den bästa möjliga lösningen för personer att bli självförsörjande? Vill du vara med och utveckla vår verksamhet? Då kan du vara den vi söker. Välkommen till oss! Övrigt Tillsvidareanställning på heltid med tillträdesdag 2021-04-12 eller enligt överenskommelse. Ansökningar tas emot t.o.m. 2021-03-07. Anställningen tillsätts under förutsättning att den inte behöver tas i anspråk för redan anställd personal. Kalix kommun är ett förvaltningsområde för finska och meänkieli. Kunskaper i dessa är meriterande. Din ansökan behandlas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Kontaktpersoner Rekryterande chef Anita Larsson, enhetschef 0923-650 00 och 070-2873768 Fackliga representanter Benny Rönnqvist, Vision, 0923-65000 Charlotte Pirkkanen Snäll, Akademikerförbundet SSR, 0923-65000 Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare annonser.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Kalix Kommun

Placering

Kalix

Kontaktperson

Kalix kommun

Dela jobbannonsen

Anmäl annons