Jobbsafari är en del avschibsted logo

Registrator till Uppsala kommun (vikariat)

Registrator till Uppsala kommun (vikariat)

Uppsala kommun · Uppsala · Ansök senast 2 apr.

Heltid · Tillsvidareanställning

Jobbet har utgått och går inte längre att ansöka.

Registraturen En av mina medarbetare ska gå på en härlig föräldraledighet så nu söker vi en vikarie! Har du tidigare erfarenhet av arbete med diarieföring och arkivsamordning? Då kan detta jobb vara något för dig! Välkommen med din ansökan! Enheten för registratur stödjer Uppsala kommun i frågor som rör informationshantering för nämnder, styrelser och bolag. Vi jobbar för att övergången till en digital långsiktig hantering av information bättre ska möta framtidens utmaningar. Enheten för registratur ingår i avdelningen för kansli där även enheterna juridik, nämndsekretariat, omvärld och ledningsstöd samt stadsarkivet ingår. Avdelningen har det strategiska ansvaret för att utveckla och effektivisera kommunens arbete kring ärenden och handlingar. Din arbetsplats blir i Uppsala kommuns stadshus och vi arbetar utifrån aktivitetsbaserat arbetssätt i moderna kontorslokaler i centrala Uppsala. Ditt uppdrag Arbetet som registrator/arkivsamordnare mot UBN (utbildningsnämnden) omfattar bland annat diarieföring, ärendehantering, utlämnande av allmänna handlingar, sekretessbedömningar samt hantering av post och funktionsbrevlådor. Det ingår arkivering med att ordna, förteckna och arkivera diarieförda handlingar och ärenden samt vara ett stöd gällande arkivsamordningen för verksamheten. I arkivsamordnaruppdraget ger du stöd till arkivredogörare som är placerade ute på skolorna i kommunen samt vid förvaltningens olika avdelningar, du ger stöd hur man läser och tolkar informationshanteringsplaner och hur man upprättar ett gallringsprotokoll samt ger stöd i de olika stegen vid leveranser av material till Uppsala Stadsarkiv. Vid behov kommer du att åka ut på skolbesök tillsammans med den lokala arkivsamordnaren och ge vägledning på plats i olika arkivfrågor. I rollen ingår även att ge utbildning samt råd och stöd till handläggare och chefer. Kontakt med medborgare ingår som en naturlig del i arbetet. Din bakgrund Vi söker dig som har utbildning i arkiv- och informationsvetenskap, registratorsutbildning eller annan arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten. För att lyckas i rollen behöver du ha erfarenhet av arkivsamordning och av arbete mot lagar såsom GDPR, arkivlagen samt offentlighets- och sekretesslagen. Har du erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv enligt allmänna arkivschemat och/eller av arbete med framtagande av styrdokument som till exempel informationshanteringsplan eller beskrivning av allmänna handlingar så är det en fördel. Arbetet kräver att du kan kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift. Du behöver även ha god kunskap inom informationssäkerhet, kunskaper om dokument- och ärendehanteringssystem samt mycket goda kunskaper i MS Office. Det är en fördel om du har kunskaper i Public360 och Visual Arkiv. Som person är du serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Vidare tar du initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat. Jobbet passar dig som är en flexibel person och kan se möjligheter i förändringar. Upplysningar Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Britt-Marie Hafelt, enhetschef, 018-726 11 40. Fackliga företrädare: DIK, Victor Trollsås, 018-727 03 19 Vision, Liselotte Ehn, 018-727 49 49. Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen. Om vår organisation Välkommen till kommunledningskontoret. Här jobbar du tillsammans med medarbetare på staber för kommunikation, HR, IT, ekonomi och fastighet samt avdelningarna kvalitet och planering, hållbarhet, trygghet, säkerhet och beredskap, kansli samt enheten för omvärld och ledningsstöd. På kommunledningskontoret ligger även organisationerna för näringsliv och destination samt gemensam service. Kommunledningskontoret är länken mellan våra förtroendevaldas beslut och kommunens alla verksamheter. Vårt uppdrag är bland annat att samordna och driva övergripande frågor inom demokrati, samhälls- och näringslivsutveckling samt ekologisk och social hållbarhet. Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/) Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp. Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Uppsala kommun

Placering

Uppsala

Kontaktperson

Uppsala kommun

Dela jobbannonsen

Anmäl annons