Kommunikatör

Göteborgs universitet · Göteborg

·

Ansök senast 12 nov.

Jobbet har utgått och går inte längre att ansöka.

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 49 000 studenter och 6 400 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid. Institutionen är placerad på tre olika ställen: i Göteborgs botaniska trädgård, på Medicinareberget i Göteborg och på den marina forskningsstationen som drivs av Sven Lovén centrum för marin infrastruktur – Kristineberg. Den aktuella tjänsten är förlagd till Medicinaregatan 18 A. Arbetsbeskriving Vi behöver anställa en kommunikatör som ska fortsätta och utveckla vår institutions interna och externa kommunikation och dess närvaro i olika digitala kanaler samt arbeta fram strategier för att utveckla samverkan. Kommunikatörens huvudsakliga uppgift är att hjälpa till att sprida information om vår verksamhet inom utbildning, forskning och samverkan i olika kanaler, både digitala (web, sociala medier) och andra.  Arbetet innefattar både intern och extern kommunikation. Kommunikatörens roll är både strategisk och operativ, och personen ska  tillsammans med  vice prefekt för samverkan samt övriga webredaktörer på institutionen verka samordnande och visionärt för en optimal balans av institutionens olika typer av utåtriktade aktiviteter. I arbetet ingår även att tillsammans med vice prefekt leda institutionens samverkansgrupp. Arbetet är självständigt men inbegriper även samarbete med andra webredaktörer och kommunikatörer inom universitet. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper såsom samarbetsförmåga, drivkraft och ansvarskänsla. Arbetet ställer stora krav på prestigelöshet och entusiasm för att ta sig an både analytiska och praktiska delar av arbetet. Kvalifikationer För att lyckas i rollen behöver kommunikatören förstå olika målgrupper och vad som kan få dem att bli intresserade av Institutionen för biologi- och miljövetenskap. Det är meriterande med kunskap i de verktyg som vi använder på Göteborgs Universitet (tex Drupal, Akeneo, InfoGlue) samt förståelse för hur utbildningssystemet är upplagt vid Göteborgs Universitet. För tjänsten krävs: • akademisk examen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten • mycket goda kunskaper i publiceringsverktyg • mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift, och en stilistisk förmåga då kommunikationen sker både internt och externt • kunskap om bildhantering och hur man bäst använder bilder i webbkommunikation • meriterande med viss kunskap inom biologi - och miljövetenskap • meriterande med erfarenhet av arbete mot unga vuxna Anställning Detta är en tillsvidareanställning med omfattning på 75 %. Start snarast möjligt efter överenskommelse. Individuell lönesättning tillämpas. För mer information och om hur du ansöker Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal https://web103.reachmee.com/ext/I005/1035/main?site=6&validator=3038fcf1516ea1184a6da70a891f87da&lang=SE&rmpage=job&rmjob=17236 Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.   Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Göteborgs universitet

Placering

Göteborg

Kontaktperson

Göteborgs Universitet