Jobbsafari är en del avschibsted logo

Kommunarkivarie

Sigtuna kommun, Kanslienheten · Sigtuna · Ansök senast 7 aug.

Heltid · Tillsvidareanställning

Jobbet har utgått och går inte längre att ansöka.

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit! ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som vill vara med och skapa en modern informationshantering i vår kommun! Vi står inför ett spännande skede att utveckla vår digitala informationshantering. Det senaste året har vi infört digital posthantering och startat igång ett övergripande arbete med att revidera informationshanteringsplaner och under 2023 startar ett projekt kring e-arkiv. Som kommunarkivarie har du en nyckelroll för att möjliggöra en ökad digital process och du: • Är organisationens expert inom arkivfrågor och ditt övergripande arbete är att driva, utveckla och ge stöd till verksamheter inom arkiv- och informationshantering. Du har ett nära samarbete med registratorer och arkivhandläggare. • Upprättar och reviderar styrande och stödjande dokument kopplat till ditt uppdrag, samt bistår verksamheterna att ha aktuella informationshanteringsplaner. • Tar emot leveranser från verksamheterna, ordnar och förtecknar handlingar, genomför gallringsutredningar, besvarar förfrågningar, hanterar begäran om allmän handling, gör sekretessbedömningar samt utövar tillsyn. • Bevakar strategiska informationshanteringsfrågor och deltar i utvecklingsarbete. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: • Akademisk examen inom arkiv- och informationsvetenskap eller motsvarande. • Goda kunskaper gällande det regelverk som styr arkiv- och informationshantering. • Några års erfarenhet av att ha arbetat som arkivarie i offentlig förvaltning, gärna på en övergripande nivå. • Kunskap och intresse om elektronisk arkivbildning och digitalt bevarande. Det är meriterande om du har: • Kommunal erfarenhet • Erfarenhet av och kunskaper om e-arkiv • Kunskaper om processorienterad arkivredovisning • Erfarenhet av att leda och driva projekt i samverkan med andra Som person är du strukturerad, lösningsfokuserad och kreativ. Du tar gärna egna initiativ och har god förmåga att samarbeta men gillar även att arbeta självständigt. Du gillar och har förmåga att se utvecklingsmöjligheter i ditt arbete och trivs med att arbeta med förbättring och utveckling för att på bästa sätt leverera arkivtjänster av hög kvalitet. Du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt och kan utrycka dig väl i tal och skrift på svenska. Du är trygg i din roll som arkivarie och trivs med att jobba brett med kommunens verksamheter. Stor vikt fästs vid personlig lämplighet. Vi söker någon som kompletterar vår grupp på kansliet och tror starkt på att mångfald och olikheter berikar. ÖVRIGT Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan ta delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun! https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Sigtuna kommun, Kanslienheten

Placering

Sigtuna

Kontaktperson

Sigtuna kommun

Dela jobbannonsen

Anmäl annons