Informationsförvaltare/arkivarie till Universitetskanslersämbetet

Universitetskanslersämbetet · Stockholm

·

Ansök senast 29 nov. (3 dagar kvar)

Universitetskanslersämbetet (UKÄ) är en myndighet med ca 100 anställda som lyder under Utbildningsdepartementet. Vårt uppdrag är att utöva juridisk tillsyn, granska effektiviteten i lärosätenas verksamhet, utvärdera kvaliteten i högre utbildning, granska lärosätenas kvalitetssäkring av utbildning och forskning samt pröva ansökningar om examenstillstånd och ge handläggande stöd till två nämnder. Vi har ansvar för den officiella statistiken om högskolan och bevakar och analyserar frågor som rör hela högskolan. Vi arbetar även med att främja chefsutveckling vid universitet och högskolor. UKÄ:s verksamhet ska göra största möjliga nytta för högskolesektorn och bidra till att studenterna får en relevant utbildning av högsta kvalitet. Vår vision är: Granskning för utveckling – vi säkrar Sverige som kunskapssamhälle!     Huvudsakliga arbetsuppgifter Tjänsten ingår i funktionen Informationsförvaltning som omfattar arkiv, registratur, informationssäkerhet och övergripande informationshantering. Du har uppgifter som att samordna, projektleda och driva utveckling av arbetssätt och verksamhet inom informationsförvaltningen. Vidare ingår det att bidra med informationshanteringskompetens i myndighetens projekt med digitalisering samt att arbeta för ett framtida e-arkiv på myndigheten. Som en del av funktionen stöttar du och utbildar organisationen i frågor som ingår i funktionens arbetsuppgifter. I arbetet ingår att kunna kommunicera effektivt med olika yrkesgrupper inom informationsteknik. I arbetsuppgifterna ingår även sedvanligt arkivariearbete på både övergripande och operationell nivå. Vid behov ingår det att vara backup till registraturen. Din profil Krav för tjänsten • Högskoleutbildning (lägst kandidatnivå) med för tjänsten relevant inriktning. • Flerårig erfarenhet av liknande arbete inom offentlig verksamhet. • Erfarenhet av projektledning. • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift. • Goda kunskaper i engelska i tal och skrift. • Goda kunskaper i MS Officepaketet. Meriterande • Arkiv- och informationsvetenskaplig högskoleutbildning. • Högskoleutbildning med inriktning mot elektroniska handlingar och e-förvaltning. • Erfarenhet av verksamhets- och rutinutveckling inom informationshantering, arkiv och registratur och ärende- och dokumenthanteringssystem. • Gedigen erfarenhet av arbete med IT-relaterade frågor i kombination med informationshantering. • Flerårig erfarenhet av liknande arbete inom statlig förvaltningsmyndighet. Personliga egenskaper Vi söker dig som har en god förmåga att driva ditt arbete självständigt och leverera resultat utifrån överenskommelse. Du är initiativrik och ansvarstagande och har ett systematiskt och noggrant tillvägagångssätt. Du förstår snabbt problem och uppgifter och kommer med uppfinningsrika lösningar. Du fäster stor vikt vid att ha god ämneskompetens och vill hålla dig uppdaterad inom ditt kompetensområde. Du har en mycket god förmåga att samarbeta och gillar att jobba i team.  Du är flexibel och serviceinriktad och lägger stor vikt vid att det egna arbetet kommer andra människor till nytta.  Vi fäster stor vikt vid de personliga egenskaperna.    Vi erbjuder Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete i en verksamhet med ett samhällsviktigt uppdrag. UKÄ är en arbetsplats med hög trivsel och där du får möjlighet att påverka. Vi månar om våra medarbetares möjlighet till balans mellan arbete och privatliv och erbjuder bl.a. flexibla arbetstider, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme. Vi strävar efter att våra medarbetare ska känna arbetsglädje och stolthet, ha inflytande och lika möjligheter att utvecklas. Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför organisationen. Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning med tillsättning så snart som möjligt. Vi tillämpar individuell lönesättning. Övrig information Vi använder oss av arbetspsykologiska tester i samband med rekryteringen. På grund av rådande omständigheter med Coronaviruset kan intervjuer genomföras via Zoom.  För mer information och ansökan Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev inklusive relevanta betyg/intyg. Vi kan komma att kalla till intervjuer löpande, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Du ansöker om tjänsten via vår webbplats senast söndag 29 november. För mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef Carolina Johansson. Du kan även kontakta de fackliga företrädarna Ellinor Alvesson (Saco-S) eller Sebastian Steele (ST). Samtliga nås via myndighetens växel, tfn 08-563 085 00.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Universitetskanslersämbetet

Placering

Stockholm

Kontaktperson

Universitetskanslersämbetet