Jobbsafari är en del avschibsted logo

Hållbarhets- och säkerhetssamordnare till Helsingborgs Hamn

Hållbarhets- och säkerhetssamordnare till Helsingborgs Hamn

Helsingborgs hamn · Helsingborg · Ansök senast 19 juni

Heltid · Tillsvidareanställning

Jobbet har utgått och går inte längre att ansöka.

Om Helsingborgs Hamn Du kan vara säker. Idag har du använt eller ätit någonting som har passerat Helsingborgs Hamn. Vi är en av Sveriges största färjehamnar, en containerspecialist och en av norra Europas ledande hamnar. Helsingborgs Hamn erbjuder rederier, transportörer och speditörer en attraktiv infrastruktur med effektiva tåg-, väg- och sjöförbindelser. Att vara expert på containerhantering innebär att ha viljan, kunnandet och erfarenheten att ta hand om allt från bananer till stål. Det är människorna i hamnen, lagarbetet, som har bidragit till vår framgång. Vi har moderna truckar och enorma containerkranar, men utan vår kompetenta personal kan vi inte utföra ett bra arbete. I Helsingborgs Hamn AB, som ägs av Helsingborgs stad, arbetar cirka 215 personer. Hamnen arbetar som ett stort lag. Och det på en spelplan som är gigantisk. Hamnens yta består av ett landområde på 818 049 kvm och ett vattenområde på 673 600 kvm. Den totala kajlängden är 3 430 meter. Det krävs en omfattande planering, erfarenhet och att varje enskild medarbetare kan sitt jobb där varje enskilt arbetsmoment "kuggar" i med nästa. Helsingborgs Hamn står inför en mycket spännande framtid där modernisering, digitalisering och tom flytt av hela hamnen kommer att prägla hamnens utmaningar under många år med början: Nu. Välkommen till Sveriges bästa och trevligaste hamn! Vill du vara med och bidra till att skapa en säkrare vardag för oss i hamnen? Är du en person som tycker om människor och vill driva och utveckla vårt hållbarhets- och säkerhetsarbete? Då kommer du att trivas hos oss! Vi söker en Hållbarhets- och säkerhetssamordnare. Arbetsuppgifter I Helsingborgs Hamn väntar ett utmanande och spännande uppdrag att utveckla och integrera arbetsmiljö-, säkerhets- och hållbarhetsarbetet i bolagets processer. Här får du möjlighet att arbeta för ett aktivt säkerhetstänk hela vägen ut i organisationen så att varje medarbetare har mod, kunskap och förmåga att sätta säkerhet i fokus. Hållbarhets- och säkerhetssamordnaren har en bred verksamhetsförståelse som byggs upp genom närvaro ute i vår verksamhet. Du har en viktig roll i genomförandet av bolagets hållbarhets- och säkerhetsarbete. Din nyfikenhet och pedagogiska sida kommer till sin rätt i de många kontaktytor där du supporterar, kravställer och följer upp andra avdelningar inom ditt ansvarsområde. I rollen förväntas du planera och leda olika slags utbildningar, övningar och workshops för både större och mindre grupper. Du kommer också att samverka med externa parter såsom myndigheter, försäkringsbolag, räddningstjänst. Inom arbetsmiljöområdet kommer du att ansvara för skyddsfrågorna på en operativ och strategisk nivå. Du är delaktig i att genomföra, utvärdera och följa upp internrevisioner samt i arbetet med att upprätta, implementera och följa upp policys och riktlinjer. Operativt informationssäkerhetsarbete kommer att vara en viktig del av ditt arbete. Det förekommer arbetsuppgifter av mer administrativ karaktär såsom administration av bolagets tekniska säkerhetssystem. Tjänsten innebär ett brett verksamhetsuppdrag med stor variation där du har ett nära samarbete med Miljö- och säkerhetschefen, som också blir din närmaste chef. Du kommer att tillhöra enheten för Säkerhet, Miljö, Arbetsmiljö och Kvalitet (SMAK). Kvalifikationer Dina personliga egenskaper kommer att vara avgörande för att lyckas i uppdraget. Vi söker efter en person som har god förmåga att samarbeta med ett prestigelöst, proaktivt och lösningsfokuserat förhållningssätt. Du är tydlig och kommunikativ med en mycket god förmåga att på ett enkelt och pedagogiskt sätt inspirera och supportera chefer och medarbetare inom ansvarsområdet. Du organiserar och driver processer både på egen hand och tillsammans med andra. Vardagen är varierad och ibland oförutsägbar. För att trivas behöver du vara flexibel och ha en förmåga att på ett självständigt sätt planera, prioritera och strukturera ditt arbete. Du har en god administrativ förmåga. Med den utveckling som Helsingborgs Hamn befinner sig i är det viktigt att du vågar. Du tar initiativ och driver dina uppdrag i mål. För att lyckas väl i tjänsten har du: * relevant högskole-/universitetsutbildning eller annan relevant utbildning som bedöms likvärdig. * minst 5 års erfarenhet och goda kunskaper av arbetsmiljö- och säkerhetsarbete på både operativ och strategisk nivå. * erfarenhet av hållbarhetsarbete och arbete med informationssäkerhet samt systematiskt brandskyddsarbete. * god kunskap om aktuell lagstiftning inom ansvarsområdet. * erfarenhet av att planera och genomföra utbildningar och övningar. * erfarenhet av att arbeta fram styrdokument, handlingsplaner, rutiner och liknande. Det är meriterande om du har erfarenhet av risk management, kris- och kontinuitetshantering, farligt gods och IT-säkerhet. God IT-vana och att arbeta administrativt i system är ett krav. Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Körkort med lägst B-behörighet är ett krav. Kontakt och ansökan I denna rekrytering samarbetar Helsingborgs Hamn med Jefferson Wells, en del av ManpowerGroup. Tjänsten söker du via ansökningslänken. Vill du ha mer information kan du kontakta ansvarig rekryteringskonsult Angela Ekelöf på 0703-775781, angela.ekelof@jeffersonwells.se Skicka gärna in din ansökan snarast, dock senast den 16 juni. Välkommen med din ansökan!

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Helsingborgs hamn

Placering

Helsingborg

Kontaktperson

Experis AB

Dela jobbannonsen

Anmäl annons