Familjehemssekreterare

Vård- och omsorgsförvaltningen, IFO · Älvdalen

·

Ansök senast 22 feb.

Jobbet har utgått och går inte längre att ansöka.

Beskrivning Älvdalens kommun söker en familjehemssekreterare, som en del av vår IFO-enhet. Vår arbetsplats har en bra sammanhållning och vi samarbetar och stöttar varandra i arbetet.  Vi tycker det är viktigt med ett bra bemötande mot både klienter och arbetskamrater. Alla på arbetsplatsen tar ansvar och bidrar till en god arbetsmiljö. Ett professionellt och rättssäkert arbetssätt genomsyrar vårt arbete. Vi erbjuder en trevlig arbetsplats i fräscha lokaler, kontinuerligt handläggningsstöd, processhandledning och möjligheter till kompetensutveckling.   Friskvård är något vi prioriterar. Som anställd i kommunen kan du välja mellan ett friskvårdsbidrag/år eller en friskvårdstimme/vecka. Dessutom har du möjlighet att nyttja kommunens simhallar kostnadsfritt en gång per vecka.  Arbetsuppgifter Som familjehemssekreterare rekryterar, utreder och matchar du familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner mot barn/unga, samt vuxna vid behov. Placeringar sker både med stöd av SoL och LVU. Även arbete med att rekrytera HVB- och stödboendeplatser förekommer. Du har ansvar för att handleda och utbilda familjehemmen i deras uppdrag att erbjuda en god vård för klienterna. Det dagliga arbetet innebär administrativa arbetsuppgifter vid placering samt yttranden och begäran om utdrag ur socialregistret. Att aktivt bidra till att utveckla och driva ditt område framåt är också en del av arbetet – för att skapa en så bra familjehemsvård som möjligt!  Kvalifikationer Vi söker dig om är utbildad socionom, eller har annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren anser lämplig för uppdraget.   För att trivas i rollen behöver du vara en person med ett strukturerat arbetssätt som ändå kan vara flexibel då förutsättningarna förändras. Du kan arbeta självständigt och i grupp. Du känner dig trygg i att leda och handleda familjehem och kontaktpersoner/familjer. Du har god förmåga att skapa förtroendefulla relationer och bygga nätverk. Din utrednings- och dokumentationsförmåga är god. Som dokumentationssystem använder vi LifeCare. Resor ingår i arbetet så B-körkort är ett krav.   Meriterande är om du tidigare arbetat som familjehemssekreterare eller med liknande arbetsuppgifter eller har vidare utbildning inom socialt arbete. Kälvesten och BRAfam är utredningsmetoder vi ser som positivt om du har erfarenhet av.  Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet.  Villkor Tjänsten är en visstidsanställning på 1 år. Möjlighet till förlängning kan finnas. Om Älvdalens kommun Älvdalens kommun är till ytan en av Sveriges största kommuner med ca 7000 invånare och 550 medarbetare. Älvdalens kommun har en fantastisk natur som uppmuntrar till friluftsliv, sport, jakt och fiske, eller vad sägs om 85 slalompister, närmare 200 mil skoterleder, över 30 mil skidspår och oändliga vandringsleder och fiskevatten. Vi har ett gott kulturutbud och rikt musikliv.  Som arbetsgivare tror vi på en bra balans mellan arbete och privatliv och att du ska känna dig trygg och säker i ditt arbete. Vi arbetar utifrån vår värdegrund - Kärlek, Trygghet, Respekt och Överraskande, och har arbetsmiljöarbete och friskvård i fokus. Älvdalens kommun ligger tekniskt i framkant vilket underlättar till flexibilitet såväl i arbete som privat.  

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Vård- och omsorgsförvaltningen, IFO

Placering

Älvdalen

Kontaktperson

Älvdalens kommun

Vid ansökan:Ange referens 2021/3 i din ansökan