Jobbsafari är en del avschibsted logo

Bostadsanpassningshandläggare

Kristianstad kommun, Myndighetsutövning · Kristianstad · Ansök senast 10 feb.

Heltid · Tillsvidareanställning

Jobbet har utgått och går inte längre att ansöka.

Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vill du vara delaktig i att fortsätta utveckla världens bästa team? Tillsammans med fokus på medborgarens behov! På myndighetsenheten arbetar handläggare som har ansvar för beslut enligt SoL (Socialtjänstlagen), LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) och BAB (Lagen om Bostadsanpassningsbidrag) samt en boendeprioriterare som ansvarar för anvisning av boende och korttider enligt SoL och en barn- och ungdomskoordinator. Myndighetsenheten ansvarar även för det förebyggande arbetet, mötesplatser, anhörigstöd, uppsökande verksamhet, frivillig- och volontärsamordning, hälsa- och träning samt socialt innehåll och kultur i vården. En tjänst som bostadsanpassningshandläggare ska nu tillsättas. Välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Bostadsanpassningsbidrag (BAB) är ett kommunalt bidrag vilket personer med funktionsnedsättningar kan ansöka om för att anpassa sin bostad. Som handläggare för BAB har du självständigt ansvar för handläggning, utredning och beslutsfattande av BAB-ansökningar. Vidare ingår det att göra bedömningar utifrån medicinska underlag/värdera underlag. I arbetet ingår kundkontakt och hembesök. Du bistår den sökande med information och rådgivning gällande BAB. Andra arbetsuppgifter är att hantera fakturor, göra viss ekonomisk uppföljning, hantera offerter samt upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskildas uppdrag. i tjänsten kommer också att ingå en viss administrativ del kring att göra beställningar samt kontrollera och kontera Myndighetsenhetens fakturor. I tjänsten kan det också komma att ingå att genomföra ADL-bedömningar på beställning från biståndshandläggarna på enheten. Du är underställd enhetschefen som du kommer att ha närhet till. Dokumentation sker i verksamhetssystemet BAB online. Som BAB-handläggare på enheten bidrar du utöver de förekommande arbetsuppgifterna som handläggare också till en hög kvalitet med god rättssäkerhet. Vidare bidrar du till ett gott arbetsklimat och en fin teamkänsla utifrån kommunens värdegrund: medborgarvärde, delaktighet, öppenhet och glädje. Vi vill att medarbetarna får ansvar och ges möjligheter att anta utmaningar. Som BAB-handläggare är du också delaktig i utvecklingsarbete genom arbetsgrupper samt ansvars- och specialistområden. I arbetsgruppen finns en blandning av stor erfarenhet och ny kompetens med en vilja att stötta och hjälpa sina kollegor. KVALIFIKATIONER Vi söker i första hand dig som är legitimerad arbetsterapeut eller har annan utbildning inom socialt arbete som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av bostadsanpassningshandläggning samt goda kunskaper i BAB (Lag om bostadsanpassningsbidrag), FL (Förvaltningslagen) och OSL (Offentlighet- och sekretesslagen). Har du kunskap i BBR (Boverkets byggregler) och PBL (Plan och bygglagen) är det meriterande. Eftersom kommunikation och dokumentation är en del i ditt arbete behöver du ha datorvana samt kunna formulera dig väl på svenska i tal och skrift. B-körkort för manuell växellåda är ett krav. Som person är du självständig, utvecklingsinriktad och ansvarsfull. Du har lätt för att samarbeta och att formulera dig i tal och skrift. Du ska även ha beslutsförmåga, vara analytisk och duktig på att själv söka kunskap. ÖVRIGT Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Kristianstad kommun, Myndighetsutövning

Placering

Kristianstad

Kontaktperson

Kristianstads kommun

Dela jobbannonsen

Anmäl annons