Arkivarie för uppdrag hos viktig myndighet i Stockholm

Randstad · Solna

·

Ansök senast 13 jan.

Jobbet har utgått och går inte längre att ansöka.

Arbetsbeskrivning

Har du högskoleutbildning och minst 1 års erfarenhet av arbete inom arkiv liksom kunskap i Visual Arkiv? Då kan vi ha ett uppdrag för dig! Vår kund är en myndighet som arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering. De bevakar att diskrimineringslagen och föräldraledighetslagen följs. Här får du möjlighet att arbeta med breda arbetsuppgifter inom arkiv på en arbetsplats som med sitt arbete har ett mål om ett samhälle där människors lika rättigheter och möjligheter respekteras utifrån de sju diskrimineringsgrunderna. Låter det här som något för dig? Då hoppas vi på din ansökan, redan idag! 

Som en av de största leverantörerna av personal till offentlig sektor kan Randstad erbjuda möjligheter för dig som arkivarie - även efter avslutat uppdrag. 

Som konsult hos Randstad är du anställd hos oss och jobbar ute hos någon av våra kunder. Du har samma fördelar hos Randstad som hos andra arbetsgivare med kollektivavtal och förmåner som friskvårdsbidrag, företagshälsovård, försäkringar och rabatt på träningskort. Utöver det erbjuds du även en mängd karriärmöjligheter, får möta olika företagskulturer och erfarenhet från olika branscher vilket gör att du utvecklar din kompetens och får ett välfyllt CV. Tjänsten kan innebära många kontakter och då är det är viktigt med god samarbets- och kommunikationsförmåga. Som person ser vi att du är drivande och van att arbeta självständigt. Söker du en arbetsgivare som erbjuder varierande uppdrag och nya kontaktnät kommer du att trivas hos oss.

Ansvarsområden

Här kommer du bland annat att:

  • Ansvara för myndighetens arkivvård genom bland annat hålla ordning i arkivet och att hålla arkivförteckningen uppdaterad samt hålla andra typer av register aktuella, så som låneregister (utlån från arkivet).
  • Upprätthålla myndighetens arkivbeskrivning, säkerställa att arkivlokaler och arkivskåp uppfyller kraven enligt Riksarkivets föreskrifter, samt svara på Riksarkivets frågor om myndighetens arkiv.
  • Förvalta och vid behov ta fram nya strategier samt stöd- och styrdokument inom arkiv- och dokumenthanteringsområdet liksom förbereda inför och verkställa gallring av fysiska handlingar enligt lokala gallringsbeslut.
  • Ge registratorsfunktionen eller andra funktioner inom myndigheten råd och stöd i arkiv- och dokumenthanteringsfrågor. 
  • Löpande arkivera fysiska akter liksom förbereda leverans av fysiska akter till Riksarkivet.
  • Uppdatera myndighetens arkivrutin och ge information till medarbetare om arkivering.
  • Bidra med arkivariekompetens för att planera, genomföra och följa upp projekt avseende arkiv.

Arbetstider

Deltid 70% för start 1 februari med uppdrag till och med 30 april 2021. Därefter god möjlighet till förlängning med omfattning mellan 30% - 70% till och med årsskiftet. 

Kvalifikationer

Här behöver du:

  • Högskoleutbildning eller likvärdigt och minst ett (1) års arbetslivserfarenhet från en roll som arkivarie alternativt minst 3 års arbetslivserfarenhet som arkivarie.
  • Tidigare erfarenhet av arbete inom offentlig sektor.
  • Kännedom om lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och arkivariers funktion och ansvar. 
  • Kunskaper i Microsoft Office eller likvärdiga program och erfarenhet av Visual Arkiv.
  • God svenska i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. För att fungera bra i rollen som arkivarie behöver du vara strukturerad och ha lätt för att kommunicera och samarbeta med andra. Du kan förmedla information på ett tydligt och enkelt sätt. Du är kvalitetsmedveten och noggrann liksom trivs att arbeta både självständigt såväl som tillsammans med andra.


För oss är det viktigt att all kompetens på arbetsmarknaden tillvaratas. Vi välkomnar alla sökande och eftersträvar mångfald.

Ansökan

2021-01-13 urval och intervjuer kommer att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag, ansök därför så snart som möjligt. 

För information: Niclas Norenius Marander | niclas.norenius.marander@randstad.se 

Om företaget

Med över 600 000 anställda i omkring 40 länder är Randstad världsledande inom HR-tjänster och erbjuder bemannings-, konsult- och rekryteringslösningar inom alla kompetensområden. Vi erbjuder även interim management, executive search och omställningstjänster. Vi har ett stort nätverk av bolag och kandidater vilket innebär att vi förmedlar hundratals jobb inom olika branscher, från Kiruna i norr till Malmö i söder. Vår ambition är att vara den bästa arbetsgivaren på marknaden.

Genom att kombinera vår passion för människor med kraften i dagens teknologi hjälper vi människor och organisationer att nå deras sanna potential. Vi kallar det Human Forward.

Om arbetsgivaren

Arbetsgivare

Randstad

Placering

Solna

Kontaktperson

Randstad AB

Vid ansökan:Ange referens 201325622 i din ansökan