Vice administrativ chef

OmrådeSollentuna
Publicerad2025-12-16
Ansök senast2025-12-17

Om jobbet

Dina arbetsuppgifter Anställningen är placerad vid Norrorts åklagarkammare i Sollentuna. Åklagarkammaren består av ca 90 medarbetare.

Som vice administrativ chef blir du ett stöd för kammarchefen och den administrativa chefen på kammaren. Du kommer att vara en del av kammarens ledningsgrupp och ska under ledning av den administrativa chefen leda det administrativa arbetet på kammaren mot uppställda mål samt skapa förutsättningar för en god arbetsmiljö. I arbetet ingår att vara närmaste chef för ca tio medarbetare.

I arbetet ingår huvudsakligen

personal- och arbetsmiljöansvar, dvs ansvar för personalplanering, vissa arbetsmiljöfrågor, löne- och personalrapportering, medarbetar- och lönesamtal

budget- och andra ekonomifrågor såsom upphandling och inköp enligt gällande avtal m.m.

viss diarieföring

leda kammarens administrativa arbete inom ett eget ansvarsområde.

Den vice administrativa chefen förväntas skaffa sig kunskap om de administrativa arbetsuppgifterna och vara insatt i de system som används på åklagarkammaren. I rollen ingår också att vid behov fungera som ersättare för den administrativa chefen.

Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som har

gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig

väl vitsordad erfarenhet från liknande arbetsledande roll eller erfarenhet som Åklagarmyndigheten bedömer som likvärdig

erfarenhet av arbete med personal- och ekonomirelaterade administrativa uppgifter

god förmåga att sätta dig in i it-system och goda kunskaper i Officepaketet eller motsvarande

ha goda kunskaper i svenska i tal och skrift.

Det är meriterande med

akademisk utbildning som Åklagarmyndigheten bedömer som relevant, t.ex. inom personalvetenskap, beteendevetenskap eller ekonomi.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen finns Åklagarmyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna beskriver ett önskat ledarskap inom Åklagarmyndigheten och omfattar följande områden

stabilitet

helhetssyn

kommunikationsförmåga

social förmåga

förmåga att nå mål och resultat

förändringsförmåga.

Vi ställer även krav på en god analytisk förmåga.

Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning i 6 månader.

I anställningen finns en möjlighet att komma överens om förtroendearbetstid.

Tester förekommer i rekryteringsprocessen.

Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll.

Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss .

På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.

Vi ser gärna att du skickar in din ansökan på svenska.

Intervjuer planeras att hållas i januari 2026.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi över 2 200 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.

Ansök redan i dag!

Åklagarmyndigheten

FöretagÅklagarmyndigheten
Visa alla jobb för Åklagarmyndigheten

Sök efter fler liknande jobb