Universitetsadjunkt i pedagogik med inrktning specialpedagogik, en eller flera
Om jobbet
Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 58 000 studenter och 6800 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS, bedriver forskning, forskarutbildning, grundutbildning och samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik. Centrala intresseområden vid institutionen är utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor. En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi har även fristående program, kurser och uppdragsutbildningar inom ovanstående ämnen.
För ytterligare information om Institutionen för pedagogik och specialpedagogik: http://www.ips.gu.se
Ämne
Pedagogik med inriktning specialpedagogik
Ämnesbeskrivning
Pedagogik är ett vetenskapligt ämne med fokus på utbildning, undervisning, fostran, socialisation, bildning och lärande i olika sammanhang, såväl inom som utanför det formella utbildningssystemet. Särskild vikt läggs vid relationen mellan individ och samhälle samt hur utbildningens föränderliga villkor formas av historiska, kulturella, politiska och etiska processer och genom pedagogiska professions- och kunskapstraditioner. Centrala teman är bildning, kunskapsformer, livslångt lärande, värdegrund, demokrati och mänskliga rättigheter.
Vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik utmärks ämnet av ett tydligt samhällsperspektiv, där relationer mellan pedagogiska praktiker och det omgivande samhället står i fokus, liksom hur utbildningssystem skapas, omvandlas och differentierar. Inom specialpedagogiskt utbildningsutbud omsätts ämnet i specialpedagogiska och speciallärarperspektiv på likvärdighet, delaktighet och stödinsatser i utbildning, med särskilt fokus på villkor för barns, elevers och vuxnas lärande.
Arbetsuppgifter
Vi söker dig med intresse av att aktivt medverka till uppbyggnad av en kreativ miljö där utbildning, samverkan och forskning samverkar och stödjer varandra. Anställningen innebär undervisning, bedömningsarbete och kursledarskap i kurser på grund- och/eller avancerad nivå inom det specialpedagogiska området.
Behörighet
Behörighet för anställning som lärare regleras i Högskoleförordningen 4 Kap och Göteborgs universitets anställningsordning.
Behörig att anställas som universitetsadjunkt i pedagogik med inriktning specialpedagogik är den som har:
- examen på avancerad nivå eller har motsvarande kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som ska ingå i anställningen,
- examen som speciallärare eller specialpedagog
- visat pedagogisk skicklighet
För anställning krävs också att sökanden vid anställningen kan undervisa på svenska och engelska.
Bedömningsgrunder
Meritvärderingen sker endast bland de som är behöriga. Vid bedömningen av sökandes meriter kommer störst och lika vikt att fästas vid pedagogisk och vetenskaplig skicklighet. Vid prövning av meriter kommer lika stor omsorg ägnas granskningen av den pedagogiska skickligheten som granskningen av den vetenskapliga skickligheten, varför ansökan bör lägga lika stor tyngd vid att redovisa den pedagogiska meriteringen som den vetenskapliga.
Vid bedömningen av sökandes meriter kommer också vikt att fästas vid ledningsförmåga och administrativ skicklighet, samverkan med det omgivande samhället och personlig lämplighet.
För bedömningsgrunden pedagogisk skicklighet kommer bland annat grad av skicklighet i följande aspekter beaktas
- Högskolepedagogisk meritering (utbildning och kurser)
- Bredd och djup i pedagogisk erfarenhet inom ämnesområdet för anställningen
- Undervisningsskicklighet
- Progression och utveckling i arbete som lärare
- Pedagogisk utveckling, författande av kurslitteratur och framtagande av pedagogiskt material
- Pedagogiskt ledarskap och bidrag till kollegial kunskapsbildning
- Högskolepedagogisk rationalitet för den egna pedagogiska verksamheten och dess grund i vetenskap och beprövad erfarenhet
Bedömning av pedagogisk skicklighet sker i första hand i relation till det område som arbetsuppgifternas avgränsning anger, i andra hand i relation till ämnet pedagogik och i tredje hand relativt annan pedagogisk erfarenhet.
Om högskolepedagogisk meritering i enlighet med krav vid Göteborgs universitet (kurserna PIL101, PIL102 och PIL103) ej föreligger i samband med ansökan ska sådan valideras eller angiven utbildning genomföras inom ett år från anställningens början (Se https://pil.gu.se/resurser/meriter).
För bedömningsgrunden vetenskaplig skicklighet kommer bland annat grad av skicklighet i följande aspekter beaktas;
- Kvalitet i vetenskapligt arbete visad i vetenskapliga uppsatser och publikationer
- Möjlig framtida potential för progression av vetenskaplig skicklighet, t ex kopplad till förmåga att tillgodogöra sig forskarutbildning visad genom antagning till och genomförande av del av forskarutbildning
- Helt- eller delvis genomförd forskarutbildning
- Deltagande i kunskapsbildande miljöer och nätverk samt vetenskaplig överblick och beläsenhet
Bedömning av vetenskaplig skicklighet sker i första hand i relation till det område som arbetsuppgifternas avgränsning anger, i andra hand i relation till ämnet pedagogik och i tredje hand relativt annan vetenskaplig verksamhet.
För bedömningsgrunden ledningsförmåga och administrativ skicklighet kommer bland annat följande aspekter beaktas;
- Innehav och genomförande av ledningsuppdrag eller uppdrag i besluts- och beredningsorgan, gällande såväl utbildning, forskning som andra aspekter av högskolans verksamhet
- Formellt och informellt ledarskap i kunskapsbildande miljöer
- Innehav och genomförande av förtroendeuppdrag inom akademisk verksamhet nationellt och internationellt, fristående eller på uppdrag av högskolan, gällande såväl forskning som utbildning inklusive samverkan
- Utredningsarbete
För bedömningsgrunden samverkan med det omgivande samhället kommer bland annat följande aspekter beaktas;
- Information om utbildning, forskning och utvecklingsarbete i olika former
- Insatser för folkbildning och populärvetenskap
- Initiering och genomförande av samverkansprojekt med externa aktörer
- Relevanterfarenhetfrånochinsikteriverksamhethosviktigasamverkansaktörer
- Betydande insatser inom uppdragsutbildning och uppdragsforskning
För bedömningsgrunden personlig lämplighet beaktas gott omdöme i professionella frågor, förmåga att fullgöra de arbetsuppgifter som ingår i anställningen samt förmåga att samarbeta och bidra till verksamhetens utveckling.
Vid läraranställning ska den sökande väljas, som efter en helhetsbedömning av skicklighet och utvecklingspotential bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra de arbetsuppgifter som ingår i anställningen. Det är angeläget att den som anställs ska kunna bidra såväl vetenskapligt som pedagogiskt och har de personliga egenskaper som krävs för att kunna samarbeta internt och externt för att bidra till institutionens och ämnets akademiska utveckling.
Förutom de bedömningsgrunder som beaktas i sakkunniggranskning (i första hand vetenskaplig och pedagogisk skicklighet, och även ledningsförmåga och administrativ skicklighet samt samverkan med det omgivande samhället) kommer helhetsbedömningen beakta bedömningsgrunden personlig lämplighet.
Anställning
Anställningsform: Tillsvidareanställning, 6 månaders provanställning kan komma att tillämpas
Omfattning: 100 %
Placering: Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs Universitet
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer: PAR 2025/837
Tillsättningsförfarande
Inkomna ansökningar bedöms först av en eller flera externa sakkunniga som föreslår en tätgrupp av sökande. Sakkunnig bedömer i första hand vetenskaplig och pedagogisk skicklighet, och även ledningsförmåga och administrativ skicklighet samt samverkan med det omgivande samhället.
I rekryteringsprocessen kan det därefter bli aktuellt med provföreläsning/övning/föredrag, intervjuer och referenstagning. I intervjun ges den sökande möjlighet att beskriva och utveckla sin egen syn på ämnet samt på sin eventuella, kommande roll vid institutionen.
Helhetsbedömningen kommer också beakta bedömningsgrunden personlig lämplighet, tillsammans med de bedömningsgrunder som beaktas i sakkunniggranskning.
För vidare information se https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Kontaktuppgifter för anställningen
Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta avdelningschef Malin Eliasson, malin.eliasson@gu.se
Har du frågor om anställningsförfarandet är du välkommen att kontakta HR, ips.hr@ped.gu.se
Fackliga organisationer
Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande
Ansökan
Anställningen söks via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Ansökan bör innehålla information och underlag av relevans för att bedöma relativt de grunder som specificeras under Bedömningsgrund.
Till din ansökan skall bifogas:
- Personligt brev med motivering till varför du söker anställningen
- CV/meritförteckning, inklusive publikationslista
- Redogörelse för vetenskaplig profil och eventuell vetenskaplig verksamhet
- Redogörelse för pedagogiska meriter inklusive lista över högst 5 författade pedagogiska skrifter som åberopas och bifogas ansökan
- Redogörelse för meriter med koppling till ledningsförmåga och administrativ skicklighet samt samverkan inklusive lista över högst 3 författade rapporter/skrifter inom samverkan, ledning eller utredning som åberopas och bifogas ansökan
- Examensbevis, betyg, intyg
Maximalt 5 vetenskapliga texter bifogas ansökan (publikationer och/eller uppsatser).
Maximalt 5 läromedel/pedagogiska skrifter och maximalt 3 skrifter/rapporter av relevans för meriter inom samverkan, ledning och administrativ skicklighet bifogas ansökan.
Utöver vad som direkt framgår av rubrikerna ovan förväntas ansökan innehålla t ex en tydlig kvantitativ sammanställning över tidigare undervisning inom ämnet, med fördelning i timmar över tid och på olika kurser, samt kvalitativa dokument (t ex beskrivning av utvecklingsarbete och kursmaterial) som belyser och exemplifierar den sökandes pedagogiska skicklighet.
Publikationslistan ska struktureras så att sakkunniggranskade tidskiftartiklar, sakkunniggranskade bokkapitel och sakkunniggranskade böcker samt vetenskapliga uppsatser redovisas under separata rubriker. Konferensbidrag bör också specificeras separat.
Examensbevis, betyg och intyg ska bifogas som en samlad pdf-fil.
Den sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annons och ansökningsformuläret och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. De publikationer/skrifter som inte kan bifogas ansökan digitalt ska, i två exemplar, skickas till:
Göteborgs Universitet
Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Att: HR
Box 300
405 30 Göteborg
Glöm ej ange referens-/diarienummer PAR 2025/837 på försändelsen.
Ansökan ska vara inkommen senast: 2025-12-31
Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning.
Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.
Göteborgs universitet
FöretagGöteborgs universitet
Visa alla jobb för Göteborgs universitet