SVT

SVT söker Insiktsanalytiker

OmrådeStockholm
Publicerad2025-05-16
Ansök senast2025-05-30

Om jobbet

Vill du vara med och utveckla framtidens SVT med hjälp av data, teknik och insikter? Nu har du chansen att vara med i ett helt nytt team som ska bidra till SVT:s utveckling mot ett mer insiktsdrivet arbetssätt. Vi letar efter dig som vill förvandla siffror till insikter - och insikter till verklig förändring.

Vad vi erbjuder dig:
Hos oss på SVT Operations inom Produktion & Teknik kommer du in i en tid då teknikutvecklingen är snabb och möjligheterna stora. Vi bygger upp ett nytt team inom Insikter & Analys med uppdraget att hjälpa hela SVT att få bättre förståelse för våra användare och medarbetare. Det här är en chans att vara med från start och bidra till hur vi jobbar med data och beslutsunderlag för framtidens public service.

Vad den här tjänsten innebär:
Som insiktsanalytiker blir du den som fångar upp vad våra användare och medarbetare upplever - och omvandlar det till insikter som gör skillnad. Du kommer att:
  • Samla in, analysera och visualisera data från flera olika källor
  • Bygga och underhålla dashboards och rapporter i Power BI
  • Kartlägga kundresor och identifiera förbättringsmöjligheter
  • Bidra med insikter till teknik-, produkt- och verksamhetsutveckling
  • Kommunicera insikter på ett pedagogiskt och engagerande sätt
  • Samarbeta tvärfunktionellt med produktägare, projektledare och team

Kort sagt - du blir den som hjälper SVT att fatta klokare beslut, snabbare.

Vem vi tror att du är:
Du har ett nyfiket, analytiskt sinne och gillar att göra komplex information enkel och begriplig. Du är prestigelös och van vid att ta eget ansvar men trivs lika bra när du samarbetar med andra och du delar gärna med dig av kunskaper och idéer. Dessutom trivs du i förändring och tycker det är spännande att bygga nytt.

Vi söker dig som har:
  • Akademisk examen inom statistik, beteendevetenskap, ekonomi eller liknande - eller arbetslivserfarenhet inom kundinsikt, dataanalys eller kundupplevelse
  • Erfarenhet av Power BI och vana att bygga dashboards
  • Erfarenhet av att jobba med kunddata och upplevelseanalys
  • God förståelse för nyckeltal som NPS, CES och CSAT
  • Förmåga att omsätta data till tydliga insikter och förbättringsförslag
  • Vana av att jobba tvärfunktionellt i komplexa organisationer

Det är meriterande om du har:
  • Erfarenhet från mediebranschen, tech eller annan insiktsdriven verksamhet
  • Erfarenhet av transformation eller arbete i nybildade team
  • Grundläggande kunskaper i SQL eller vana att samarbeta med datateam
  • Erfarenhet av CX-plattformar som Qualtrics, Netigate, Medallia eller liknande
  • Arbetat med service design eller design thinking

Hur du ansöker:
I den här rekryteringsprocessen använder vi oss av urvalsfrågor och CV i stället för att be om personligt brev. Det gör vi för att säkerställa att rekryteringen blir kompetensbaserad och effektiv och att vi får samma viktiga information av alla kandidater. Vi intervjuar löpande, så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Annat som är bra att veta:
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Sex månaders provanställning kan komma att tillämpas.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Sabrina Sidmalm gruppchef Insikt & Analys, sabrina.sidmalm@svt.se. Fackliga frågor besvaras av Maria Nassikas Unionen, Jonas Ohlsson SJF och Fanny Lindhé SACO du når dem via växeln 08-784 00 00.

Varmt välkommen med din ansökan!

SVT

FöretagSVT

Sök efter fler liknande jobb