Registrator till kanslienheten

Publicerad2025-11-27
Ansök senast2025-12-21

Om jobbet

Nu söker vi en kollega som vill bli del av vårt härliga gäng!Vilka är vi?
Norrköpings kommuns kanslienhet tillhör kommundirektörens kontor. Kontoret har som uppdrag att ge stöd till kommunens samtliga verksamheter för att främja effektivitet, kvalitet och innovation. Avdelningen för demokrati och stöd samlar kommunövergripande funktioner och är uppdelade i enheterna juridik och utredning, kansli, stadsarkiv och överförmyndarenheten.

Kanslienheten är navet vad gäller kvalitetssäkring av beredningsprocessen för både tjänstepersonsorganisationen och den politiska beredningen, från initiering till avslut.

I kanslienheten så finns bland annat kommunens centrala registratur, informationssamordning, kommunsekretariat samt systemförvaltning. Enheten har 17 medarbetare och rapporterar till kommunstyrelsen.

Vår centrala registratur är en stödjande enhet även till kommunen som helhet.
Dina arbetsuppgifter
Arbetet som registrator omfattar bland annat diarieföring, ärendehantering, arkivering, utlämnande av allmänna handlingar, sekretessbedömningar samt hantering av post och funktionsbrevlådor. Kansliet är en stödjande enhet där fokus är att leda och samordna kommunens verksamheter till en effektiv och rättssäker dokument- och ärendehantering. I rollen som registrator kommer du tillsammans med dina kollegor att verka som stöd till övriga verksamheter i dessa frågor.

Du kommer vid behov att vara ett stöd för kontorets informationssamordnare i vissa processer inom informationshantering, tex vid revidering av informationshanteringsplaner och hantering av begäran om registerutdrag enligt dataskyddsförordningen.
Vem är du?
Nu söker vi dig som har fullgjort en registratorsutbildning på diplom-, certifierings- eller högskolenivå, eller en annan likvärdig utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Du har erfarenhet av avancerat och kvalitativt administrativt arbete och en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.

Du har också god kännedom om de lagar och förordningar som styr offentlig verksamhet och registratorsfunktionen, såsom Tryckfrihetsförordningen, Offentlighets- och sekretesslagen, Arkivlagen och Dataskyddsförordningen. Det är meriterande om du har arbetat med framtagande av dokument- och informationshanteringsplaner och har erfarenhet av dokument- och ärendehanteringssystemet Public 360.

Du ser helheten, gillar att förbättra processer och har ett öga för hur digitala verktyg kan göra arbetet effektivare. Du har ett genuint intresse för digitala processer och informationshantering och tycker om att tänka framåt och bidra till utvecklingen av rutiner och arbetssätt.

Som person är du självgående och stabil, med en hög grad av samarbetsförmåga. Du är serviceinriktad, strukturerad och kvalitetsmedveten - egenskaper som gör att du trivs i en roll där ordning, noggrannhet och ansvar är centrala.

Välkommen med din ansökan!
Information om tjänsten
Antal lediga tjänster:1
Anställningsform:Tillsvidareanställning på heltid
Tillträdesdatum:Enligt överenskommelse
Arbetstid:Dag
Möjlighet till distansarbete:Delvis, utifrån verksamhetens behov
Sista ansökningsdatum: 21 december
Kontakt:Kanslichef Julia Zetterstrand,julia.zetterstrand@norrkoping.se
Övrig information:Vi har valt att ta bort det personliga brevet, och ersätta det med urvalsfrågor relevanta för tjänsten. Det gör det lättare att göra en objektiv bedömning av din kompetens. Du skickar in ditt CV som vanligt.

Norrköpings kommun

FöretagNorrköpings kommun
Visa alla jobb för Norrköpings kommun

Sök efter fler liknande jobb

Liknande jobb

Informationssäkerhets-samordnare

Norrköpings kommun

Norrköping26/11 - 9/1