Redovisningsekonom

OmrådeSigtuna
Publicerad2025-12-22
Ansök senast2026-01-06

Om jobbet

Sigtuna kommun är en plats med stor spännvidd. Här ryms levande landsbygd, småstad och en internationell flygplats. Ett rikt kulturarv och kulturell mångfald. En stolt historia och stora framtidsplaner. Kanske är det därför drivkraften är så stark att växa, förändras och utvecklas. Det är också därför det är så spännande att arbeta här. Hos oss blir du del av en trevlig och prestigelös kultur där vi hjälps åt och tar tillvara på varandras kunskap, olikheter och erfarenheter. Arbetet är ofta omväxlande, ibland utmanande men alltid meningsfullt. Välkommen hit!

Ekonomi- och styrningskontoret finns under kommunstyrelseförvaltningen och har en samordnande roll genom att ge stöd och service till hela kommunen. Kontorets ansvarsområde spänner över hela det ekonomiska spektret såsom ekonomisk planering, redovisning, budget och uppföljning, likviditets- och finansieringsfrågor, investeringar och ekonomiadministration. På kontoret finns också kommunens kansli med ansvar för arkiv, registratur, ärendeberedning och juridik. Här finns vidare ansvaret för kommunens inköp och upphandlingar, ansvaret för övergripande lokalstrategiska frågor samt uppdraget att hålla samman frågor kring verksamhetsplanering, uppföljning, statistik, kvalitet och analys.

ARBETSUPPGIFTER

Söker du efter en spännande möjlighet inom ekonomi och redovisning? Vi söker nu en erfaren och engagerad ekonom för att förstärka vårt team under implementeringen av ett nytt ekonomisystem.

Rollen innebär att du självständigt kommer att arbeta med redovisning, bokslutsarbete samt delta i upprättandet av årsredovisning. Det här är en roll för dig som vill vara med och sätta ordning och reda samt är nyfiken på att vara med i kommunens digitala utveckling och förändrade arbetssätt.

Dina arbetsuppgifter kommer inkludera:

• Redovisning

• Balanskontoavstämningar

• Hantera kod- och kontoplan

• Delaktig i månadsrapporteringar, samt vid delårs- och årsbokslut

• Delta i arbetet att sammanställa årsredovisning

KVALIFIKATIONER

För att lyckas i rollen vill vi att du:

• Har som lägst högskoleutbildning med ekonomisk inriktning eller annan utbildning/yrkeserfarenhet som bedöms likvärdig.

• Har flerårig erfarenhet av kommunalt ekonomiarbete

• Har erfarenhet av att jobba i större ekonomisystem

• Har en god kommunikationsförmåga på svenska, både i tal och skrift

Som person trivs du att jobba i en miljö med fokus på förbättringsarbete och processutveckling. Du är trygg i din kompetens, har god samarbetsförmåga och kommunicerar tydligt både muntligt och skriftligt.

Du är noggrann och strukturerad, med en ambition att göra saker rätt utan att fastna i detaljer. Du är lösningsorienterad och trivs med att arbeta både självständigt och i team samt är van vid att hantera arbetsuppgifter med hög integritet och ansvar. I rollen har du kontakt med ekonomer och chefer i verksamheten, vilket ställer krav på en hög servicenivå. Du är ansvarstagande, smidig och lyhörd, och kommunicerar på ett konstruktivt sätt.

Tjänsten är tidsbegränsad till 2026-06-15 med eventuellmöjlighet till förlängning.

Varmt välkommen med din ansökan.

ÖVRIGT

Din ansökan gör du enkelt genom att bifoga ditt CV och svara på några urvalsfrågor kopplade till denna tjänst. Vi ber dig dock att inte bifoga personligt brev.

Som anställd i Sigtuna kommun får du ta del av en rad förmåner, bl.a. blir du automatiskt medlem i Personalklubben där du kan delta i olika aktiviteter. Läs gärna mer om våra andra förmåner och hur det är att jobba hos oss i Sigtuna kommun!

https://www.sigtuna.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sigtuna kommun

Sök efter fler liknande jobb