Junior redovisningsekonom

OmrådeBjuv
Publicerad2025-08-08
Ansök senast2025-08-22

Om jobbet

Du har säkert fått frågan "Vad jobbar du med?". I Bjuvs kommun ställer vi istället frågan "Vad jobbar du för?"

Vi arbetar för utveckling, hållbarhet, jämlikhet och framtiden för att tillsammans forma ett helt samhälle.

Vad jobbar du för?

Junior redovisningsekonom sökes till Bjuvs kommun

Vill du vara med och göra skillnad i en verksamhet som påverkar människors vardag? Har du ett brinnande intresse för ekonomi och en förståelse för den kommunala världen? Då kan det vara dig vi söker!

Om tjänsten

Vi söker nu en engagerad ekonom, gärna i början av sin karriär, till vårt team. Du kommer att spela en viktig roll i vidareutvecklingen av vår verksamhet.

Den tjänst som vi erbjuder innehåller arbetsuppgifter som både är av administrativ art och mer kvalificerat ekonomiarbete. Tjänsten innebär därför utvecklingsmöjligheter för rätt person.

Arbetsplatsen

Ekonomiavdelningen har en central roll i kommunens utveckling. Avdelningen ser till att kommunens budgetprocess är ändamålsenlig och effektiv, att redovisningen är korrekt och att man säkerställer en god och öppen ekonomisk styrning, planering och uppföljning av kommunens verksamhet. Idag arbetar två redovisningsassistenter, en administratör, en redovisningskonsult och tre controllers på avdelningen, förutom ekonomichefen. Under sommaren börjar ytterligare en medarbetare med centrala ekonomiska uppgifter kring redovisning och budget.

Bjuvs kommun har de senaste åren utvecklat och startat upp ett flertal processer för att automatisera och förenkla ekonomiarbetet. Fortsatt utveckling av system och processer är viktigt för att förbättra stödet till förvaltningarna i ekonomifrågor.

Ekonomiavdelningen finns organisatoriskt på kommunledningskontoret som är kommunstyrelsens förvaltning. Här finns även avdelningarna för HR/kvalitet och utveckling, kommunikation, samhällsbyggnad, säkerhet samt kansli.

ARBETSUPPGIFTER

• Kundreskontra

• Leverantörsreskontra

• Systemstöd

• Anläggningsregistret

• Inköp- och upphandlingssamordnare för ekonomiavdelningen

• Avstämning balanskonton

• Stöd vid revision

• Statistikinlämning till SCB

• Övrigt förekommande arbetsuppgifter

KVALIFIKATIONER

• Högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande

• Erfarenhet av ekonomiarbete är meriterande

• Mycket god samarbetsförmåga och ett strukturerat arbetssätt

• God kommunikativ förmåga

• Självständig, initiativtagande och lösningsorienterad

• Samarbetsinriktad och trivs i en stödjande roll

• Engagerad och driven i att utveckla både dig själv och verksamheten

ÖVRIGT

Vi erbjuder:

• En meningsfull roll i en samhällsviktig organisation

• Goda möjligheter till kompetensutveckling

• Flexibla arbetsformer och balans mellan arbete och fritid

• Ett välkomnande och kompetent team

Bjuvs kommun

Sök efter fler liknande jobb