Invoicing Specialist

OmrådeStockholm
Publicerad2025-12-22
Ansök senast2026-01-09

Om jobbet

Preem står inför företagets största omställning och vi söker dig som vill vara med på denna resa. Vill du dessutom ha insyn i Preems varuflöde och affärer med många kontaktytor såväl inom som utanför företaget? Är du noggrann, strukturerad och har ett starkt självledarskap? Då kan du vara den vi söker!

Om rollen


Inom SAC (Stock accounting and control) som är en del av sektionen Physical Management stödjer vi den operativa verksamheten för affärsområdet Varuförsörjning med fakturering, derivatredovisning, depåsamarbetsredovisning och lagerredovisning. Inom Varuförsörjning arbetar idag ca 170 personer och ansvarar för affärsverksamheten till våra två raffinaderier samt depåsystem. I affärsområdet ingår förutom Physical Management enheterna Trading, Depot Management och Planning & Optimizing samt Procurement.

I rollen inom SAC kommer du att ha många kontaktytor såväl internt som externt. Du får en variationsrik vardag där du arbetar mot många gränsytor internt och externt samt en god förståelse för Varuförsörjningens hela flöde. Du blir del av en grupp som består av tio medarbetare och du rapporterar till chefen för SAC.

Tjänsten är en tillsvidaretjänst med placering i Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Analysera/kontrollera affärer för att säkerställa att vi gör rätt gentemot kund och Preem.

  • Upprättande av fakturor till kunder och säkerställa att avtalade kontrakt följs, bland annat genom att beräkna och kontrollera avtalade priser beträffande, preliminärfakturering, slutfakturering och betalningsdag.

  • Daglig kontakt med kunder om fakturor och betalningar.

  • Daglig intern kommunikation gentemot angränsande avdelningar inom Preem, som till exempel Treasury, Finanical Control och Skatt & tull.

  • Bidra till projektarbete där Fakturering är involverat.

Vi erbjuder dig

Du blir en viktig del av Preem - en arbetsplats som präglas av välkomnande stämning, förtroende för medarbetarna och goda utvecklingsmöjligheter. Vi arbetar utifrån syftet att göra resan till en bättre framtid möjlig. Just nu genomgår vi den största omställningen i vår historia där det fossila successivt fasas ut och ersätts av förnybara alternativ. En omställning vi gör för att vi vill, kan och måste. Hos oss får du frihet under ansvar och uppmuntras att ta egna initiativ för att utveckla verksamheten framåt. För oss är det viktigt att du delar våra värderingar, Ansvarstagande, Nyskapande och Inkluderande eftersom de ligger till grund för allt vi gör.

Har du den här bakgrunden


  • Akademisk utbildning inom ekonomi eller likvärdig arbetslivserfarenhet.

  • Du har goda kunskaper i Officepaketet och främst Excel.

  • Du har goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift då båda språken förekommer i det dagliga arbetet.

  • Det är meriterande om du har kunskaper i redovisning och komplex fakturering.

  • Det är meriterande med kunskaper i affärssystemen Allegro och M3.

Är det här du

För att trivas i rollen har du en stark känsla för service, kommunicerar tydligt och skapar goda samarbeten både inom teamet och med andra avdelningar samt externa aktörer. Du arbetar självständigt och har ett öga för detaljer, samtidigt som du kan lyfta blicken och se helheten i VF:s verksamhet. Rollen innefattar bokslutsaktiviteter, vilket kräver att du kan arbeta fokuserat, strukturerat och lugnt även under tidspress. Du är flexibel, proaktiv och har lätt för att anpassa dig till förändrade förutsättningar. Vi värdesätter personliga egenskaper högt och ser gärna att du är en stabil och engagerad person som bidrar till både ditt eget och gruppens gemensamma arbete.

Nästa steg

Vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt, men allra senast 9 januari 2026. Du ansöker genom att bifoga CV samt besvara urvalsfrågor. För att säkra objektiva bedömningar använder vi tester i samband med urval.

Under perioden 23 december 2025 - 6 januari 2026 kommer vi att ta en paus i rekryteringsprocessen till förmån för julledighet. Process och urval återupptas den 7 januari 2026 igen och då finns vi även tillgängliga för frågor.

Om du har frågor om rollen eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Monika Taylan, Chef Stock Account. & Control, monika.taylan@preem.se eller Caroline Ohlsson, Recruitment Partner, caroline.ohlsson@preem.se.

Då Preem bedriver samhällsviktig verksamhet genomförs alltid bakgrundskontroll samt alkohol-& drogtest inför ett anställningserbjudande. Vid intervju ska godkänd ID-handling i form av ett pass eller nationellt ID-kort, alternativt folkbokföringsbevis tillsammans med giltigt körkort kunna uppvisas. Preem bedriver till del säkerhetskänslig verksamhet varför säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras om befattningen så kräver. Säkerhetsprövningen genomförs i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.

Facklig kontaktperson finnshär.

Varmt välkommen med din ansökan!

Preem Aktiebolag

FöretagPreem Aktiebolag
Visa alla jobb för Preem Aktiebolag

Sök efter fler liknande jobb