People of Interim & Finance Sweden AB

Interim Verksamhetsekonom i Göteborg

OmrådeGöteborg
Publicerad2025-12-15
Ansök senast2025-12-21

Om jobbet

Om organisationen

Företaget är ett kommunalt ägt bolag som ansvarar för avloppsrening för flera kommuner i Göteborgs-området. Verksamheten bedrivs vid Ryaverket där avloppsvatten och godkänt industrivatten renas. Genom processen bidrar företaget till minskad övergödning och till ett cirkulärt flöde där resurser återvinns i form av biogas och behandlat slam. Uppdraget tillsätts för att möta ett tillfälligt resursbehov i väntan på en permanent rekrytering.

Uppdragets inriktning

I denna roll fungerar du som ett kvalificerat stöd till verkställande direktör och ledning i frågor som rör styrning, planering och uppföljning. Arbetet kombinerar strategiskt perspektiv med nära samverkan med verksamheten och präglas av den särskilda kontext som råder i kommunalt ägda bolag, där politisk styrning och ägardirektiv är centrala. Du blir en del av staben - en gemensam stöd- och servicefunktion med cirka 17 specialister inom bland annat ekonomi, HR, inköp, kommunikation, registratur och styrelseadministration.

Ansvarsområden och huvudsakliga arbetsuppgifterDriva och samordna bolagets mål- och planeringsprocess tillsammans med VD och ledningsgrupp

Säkerställa att Göteborgs stads målstyrning integreras i bolagets egna styrmodell

Förbereda, strukturera och dokumentera ledningsgruppens arbete enligt årshjul

Kvalitetssäkra beslutsunderlag och informationsärenden till styrelsen samt vid behov ta fram egna ärenden

Följa och analysera beslut från kommunstyrelse och kommunfullmäktige som påverkar bolaget

Stödja VD i arbetet gentemot Teknisk Ekonomisk Delegation (TED), inklusive dagordning, protokoll och uppföljning av beslut

Vara bolagets kontaktperson gentemot Bolagsverket

Samverka nära med administrativ funktion inför styrelsemöten och andra forum för bolagsstyrning

Kvalifikationer - kravAkademisk utbildning inom exempelvis ekonomi, offentlig förvaltning, samhällsvetenskap eller annan likvärdig utbildning

Flera års erfarenhet av controllerarbete inom offentlig sektor, gärna kommunal verksamhet. Alternativt erfarenhet som nämndssekreterare, nämndssamordnare eller förvaltningscontroller

God kunskap om kommunala beslutsprocesser och bolagsstyrning

Stark helhetssyn och god analytisk förmåga

Mycket god skriftlig förmåga samt vana att arbeta strukturerat

Noggrannhet och förmåga att hantera fasta tidsramar och deadlines

Erfarenhet av verksamhetsutveckling

Meriterande erfarenheterArbete nära eller i ledningsgrupp

Erfarenhet från kommunalt eller regionalt ägda bolag

Flexibilitet: Distansarbete upp till en dag per vecka efter överenskommelse

Vi svarar gärna på frågor

För frågor om tjänsten kontakta Erik Örvell på 072 155 59 50 eller erik.orvell@peopleoffinance.se. Vi intervjuar löpande så varmt välkommen med din ansökan snarast. Tyvärr har vi inte möjlighet att ta emot ansökningar via mejl.

People of Finance & Interim är rekryterings- och konsultföretaget för marknadens mest eftertraktade kandidater och företag. Att söka denna möjlighet genom oss ger rätt person goda möjligheter till en spännande karriärutveckling - både nu och i framtiden. Vi sitter med fler spännande interimsuppdrag samt rekryteringar och genom att söka en roll genom oss kan också fler intressanta möjligheter dyka upp, utöver denna möjlighet. Glöm inte att följa vår LinkedIn för att ta del av spännande uppdrag och karriärmöjligheter - klicka här för att följa.

Vi ser fram emot din ansökan!

People of Interim & Finance Sweden AB

FöretagPeople of Interim & Finance Sweden AB

Sök efter fler liknande jobb