Interim kvalitetschef till kund i Helsingborg

Publicerad2025-11-25
Ansök senastÖppet tills vidare

Om jobbet

Nu söker vi en interim kvalitetschef till en kund i Helsingborg med start den 9 december. Uppdraget har obestämd längd, men den initiala bedömningen är att det löper cirka 3-6 månader. Det här är ett uppdrag för dig som snabbt kan ta kontroll över kvalitetsarbetet i en verksamhet med snabba flöden och höga regulatoriska krav inom livsmedelsbranschen.

Om tjänsten

Som interim kvalitetschef har du det övergripande ansvaret för kvalitetsarbetet inom verksamheten som omfattar Sverige, Finland och Spanien. I Sverige leder du en kvalitetsspecialist. I övriga länder ansvarar du för kvalitetsarbetet tillsammans med lokala resurser utan personalansvar. Rollen är både operativ och strategisk. Cirka 70 procent av tiden ligger i det operativa arbetet. Du är den mest erfarna kvalitetskompetensen i organisationen och förankrar beslut med Head of Operations som du också rapporterar till. Du arbetar i en miljö där färskvaror och snabba leveranskedjor ställer höga krav på precision, tempo och livsmedelssäkerhet. Kvalitetssystem, certifieringar och myndighetskontakt är centrala delar av uppdraget.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak

• Ansvara för och utveckla företagets kvalitetssystem, exempelvis HACCP, VAACP, IFS, IP eller motsvarande • Säkerställa efterlevnad av livsmedelslagstiftning samt miljö- och hållbarhetskrav • Genomföra och följa upp interna och externa revisioner • Ansvara för spårbarhet och avvikelseutredningar • Driva förbättringsarbete inom kvalitet, matsäkerhet och processer • Utbilda och stötta medarbetare i kvalitetsfrågor • Samarbeta med leverantörer för att säkerställa produktkvalitet, särskilt vid import av färska produkter • Fungera som kontaktperson gentemot myndigheter, exempelvis Livsmedelsverket

Vem är du?

Kvalifikationer: • Eftergymnasial utbildning inom livsmedelsteknik, agronomi, biologi, kemi eller motsvarande erfarenhet • Haft en ledande befattning inom kvalitet • Erfarenhet från leverantörssystem • Minst 3-5 års erfarenhet av kvalitetsarbete inom livsmedelsbranschen - gärna med färskvaror, frukt & grönt eller liknande • Goda kunskaper i livsmedelslagstiftning • Erfarenhet av leverantörsbedömning och revisioner • God IT-vana och erfarenhet av att arbeta i affärssystem • Svenska och engelska i tal och skrift, ytterligare språk är meriterande • Meriterande med tidigare erfarenhet av hållbarhetsarbete Personliga egenskaper: • Analytisk, noggrann och lösningsorienterad • Strukturerad med förmåga att driva flera projekt parallellt • God kommunikatör som kan skapa engagemang kring kvalitet • Trivs i en miljö med högt tempo och snabba beslut • Har förmåga att kombinera strategiskt tänkande med praktiskt arbete i fält

Om verksamheten

Placeringsort: Helsingborg Tjänsten rapporterar till: Head of Operations Omfattning: TBD Start: 9 december 2025

Poolia Sverige AB

FöretagPoolia Sverige AB
Visa alla jobb för Poolia Sverige AB

Sök efter fler liknande jobb

Liknande jobb

KVALITETSLEDARE MED PASSION FÖR SÄKERHET, FÖRBÄTTRINGAR OCH SMAK

Comcube AB

Göteborg23/10 - 15/12
Rekommenderat