Poolia AB

Interim kvalitetschef till kund i Helsingborg

Publicerad2025-11-18
Ansök senast2025-12-05

Om jobbet

Nu söker vi en interim kvalitetschef till en kund i Helsingborg med start den 9 december. Uppdraget har obestämd längd, men den initiala bedömningen är att det löper cirka 3-6 månader. Det här är ett uppdrag för dig som snabbt kan ta kontroll över kvalitetsarbetet i en verksamhet med snabba flöden och höga regulatoriska krav inom livsmedelsbranschen.

Om tjänsten

Som interim kvalitetschef har du det övergripande ansvaret för kvalitetsarbetet inom verksamheten som omfattar Sverige, Finland och Spanien. I Sverige leder du en kvalitetsspecialist. I övriga länder ansvarar du för kvalitetsarbetet tillsammans med lokala resurser utan personalansvar. Rollen är både operativ och strategisk. Cirka 70 procent av tiden ligger i det operativa arbetet. Du är den mest erfarna kvalitetskompetensen i organisationen och förankrar beslut med Head of Operations som du också rapporterar till.

Du arbetar i en miljö där färskvaror och snabba leveranskedjor ställer höga krav på precision, tempo och livsmedelssäkerhet. Kvalitetssystem, certifieringar och myndighetskontakt är centrala delar av uppdraget.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak

• Ansvara för och utveckla företagets kvalitetssystem, exempelvis HACCP, VAACP, IFS, IP eller motsvarande

• Säkerställa efterlevnad av livsmedelslagstiftning samt miljö- och hållbarhetskrav

• Genomföra och följa upp interna och externa revisioner

• Ansvara för spårbarhet och avvikelseutredningar

• Driva förbättringsarbete inom kvalitet, matsäkerhet och processer

• Utbilda och stötta medarbetare i kvalitetsfrågor

• Samarbeta med leverantörer för att säkerställa produktkvalitet, särskilt vid import av färska produkter

• Fungera som kontaktperson gentemot myndigheter, exempelvis Livsmedelsverket



Vem är du?


Kvalifikationer:

• Eftergymnasial utbildning inom livsmedelsteknik, agronomi, biologi, kemi eller motsvarande erfarenhet

• Haft en ledande befattning inom kvalitet

• Erfarenhet från leverantörssystem

• Minst 3-5 års erfarenhet av kvalitetsarbete inom livsmedelsbranschen - gärna med färskvaror, frukt & grönt eller liknande

• Goda kunskaper i livsmedelslagstiftning

• Erfarenhet av leverantörsbedömning och revisioner

• God IT-vana och erfarenhet av att arbeta i affärssystem

• Svenska och engelska i tal och skrift, ytterligare språk är meriterande

• Meriterande med tidigare erfarenhet av hållbarhetsarbete

Personliga egenskaper:

• Analytisk, noggrann och lösningsorienterad

• Strukturerad med förmåga att driva flera projekt parallellt

• God kommunikatör som kan skapa engagemang kring kvalitet

• Trivs i en miljö med högt tempo och snabba beslut

• Har förmåga att kombinera strategiskt tänkande med praktiskt arbete i fält

Om verksamheten

Placeringsort: Helsingborg

Tjänsten rapporterar till: Head of Operations

Omfattning: TBD

Start: 9 december 2025

Poolia AB

FöretagPoolia AB

Sök efter fler liknande jobb

Liknande jobb

KVALITETSLEDARE MED PASSION FÖR SÄKERHET, FÖRBÄTTRINGAR OCH SMAK

Comcube AB

Göteborg23/10 - 15/12
Rekommenderat