HSB
HSB Malmö söker Områdeschef Lokalvård
Om jobbet
Drivs du av att utveckla människor och affärer? Är du dessutom en operativ ledare som förstår sambandet mellan engagerade medarbetare och nöjda kunder? Till HSB Malmö söker vi nu en engagerad områdeschef för vår lokalvård som vill utveckla verksamheten tillsammans med sina medarbetare. Vi erbjuder ett spännande och viktigt arbete där du får möjlighet att bidra med nya idéer och påverka utvecklingen framåt. Är du den vi söker?Om tjänsten
Lokalvårdsavdelningen hanterar lokalvården i våra kunders fastigheter, både i bostadsrättsföreningar och i vårt eget hyresbestånd. Avdelningen ligger under Fastighetsservice som består av tre ben; Lokalvård, Fastighetsskötsel och Markskötsel vars gemensamma uppdrag är att erbjuda våra kunder fastighetsservice med god kvalitet. Detta genom att säkerställa att våra kunder har en trivsam och trygg miljö i och runt sin fastighet med välstädade trapphus, belysning som fungerar och välskötta rabatter. Vi utgår från vårt gemensamma kontor på Singelgatan i Malmö där vi har en härlig och kollegial stämning.
Arbetsuppgifter
Som lokalvårdschef leder du verksamheten utifrån uppsatta mål där du hanterar den dagliga driften samt utvecklar den. Du har personalansvar för cirka 20 medarbetare vilka du motiverar och leder med ett tydligt fokus på kvalitet och kund. Genom ett närvarande ledarskap coachar du personalen att leverera lokalvård i högsta klass och att uppdragen blir utförda enligt avtal. Du har resultatansvar och bemannar verksamheten utifrån budget och uppdrag.
I rollen bedriver du även ett övergripande utvecklingsarbete på både strategisk och operativ nivå med syfte att förbättra och vidareutveckla lokalvårdstjänsterna, både vad gäller utveckling av kundavtal, att optimera verksamheten och att öka kundnöjdheten. Du ingår i ledningsgruppen för Fastighetsservice och rapporterar till chefen för Fastighetsservice.
Dagligt förekommande arbetsuppgifter i tjänsten är bl.a.:
- Leda och samordna den dagliga operativa verksamheten inom lokalvård
- Förvalta och utveckla kundrelationer
- Delaktig i att ta fram anbud och sälja in lokalvårdstjänster
- Arbeta med, säkerställa och utveckla kvaliteten i utförda tjänster
- Planering, kostnadsberäkning och schemaläggning
- Utveckla verksamheten i linje med affärsplanen
- Ekonomisk uppföljning
Kvalifikationer
Vi söker dig med eftergymnasial utbildning inom relevant område alternativt arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är ett plus om du har goda kunskaper inom lokalvård, förvärvade antingen via utbildning eller arbetslivserfarenhet.
Du har tidigare arbetat i en kundorienterad verksamhet och i en operativt ledande befattning där personal- och verksamhetsansvar ingått. Erfarenhet av arbete med tid- och kostnadsberäkning samt personalplanering är ett krav. Har du tidigare haft en central roll i ett förändringsarbete är det ett plus. B-körkort, mycket goda datorkunskaper samt kunskaper i ekonomi är en förutsättning för tjänsten.
För att trivas i och vara framgångsrik i rollen behöver du brinna för ledarskap och besitta goda ledaregenskaper. Du har förmåga att motivera och engagera dina medarbetare, är tydlig och kommunikativ. Genom en stor närvaro ute på fältet skapar du trygghet i personalgruppen.
Då verksamhetens främsta uppdrag är att leverera städservice till våra kunder behöver du även ha ett intresse för att utveckla lokalvården där du vill göra skillnad för medlemmarna i bostadsrättsföreningarna och för hyresgästerna i vårt eget hyresbestånd. Du är lyhörd, serviceinriktad, affärsmässig och har lätt för att skapa relationer, både internt och externt. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Vad HSB erbjuder
Vi erbjuder ett omväxlande och stimulerande arbete med trevligt arbetsklimat där du som medarbetare får använda din drivkraft och det ges möjlighet att göra skillnad - varje dag. Våra värderingar sammanfattar vi i förkortningen ETHOS, som står för Engagemang, Trygghet, Hållbarhet, Omtanke och Samverkan. Vi upplever glädje, tillit och respekt på arbetsplatsen och denna känsla ska även omfatta våra medlemmar och kunder.
För att säkerställa en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare och kunder tillämpar vi drogtestning som del av vår rekryteringsprocess. HSB Malmö har nolltolerans mot droger och alkohol på arbetsplatsen och testningen är en standardprocedur som används för att säkerställa att våra nya medarbetare är redo att utföra sina arbetsuppgifter på ett säkert och professionellt sätt. Vi genomför även juridiska och ekonomiska bakgrundskontroller för att kunna göra en grundlig och rättvis bedömning av alla kandidater. Dessa kontroller görs endast om du går vidare i rekryteringsprocessen. Om du har frågor eller oro kring detta, tveka inte att ta kontakt med oss.
Sista ansökningsdag är 7 december 2025, intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Välkommen med din ansökan!
Vill du veta mer? Kontakta Fredrik Olsson, fredrik.olsson@hsb.se, Regionchef Fastighetsservice Malmö
HSB Malmö som bildades 1925 är en av Sveriges 23 självständiga HSB-föreningar. Med 54 000 medlemmar är vi en av de mer tongivande. Verksamheten bedrivs som en medlemsägd kooperativ ekonomisk förening i sex kommuner - Burlöv, Lomma, Malmö, Svedala, Trelleborg och Vellinge. Utöver att HSB Malmö äger 2500 hyresrätter och förvaltar över 30 300 bostadsrätter, erbjuds administrativa och tekniska konsulttjänster till såväl fastighetsägare som bostadsrättsföreningar. Läs mer om HSB på www.hsb.se .
HSB Göteborg och HSB Malmö samarbetar som en gemensam organisation från och med 1 oktober 2025.
Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Förening och bolag HSB Malmö Roll Chef Lokalvård Platser Malmö
HSB
FöretagHSB