Om jobbet
Ditt nya jobb
Som HR-administratör blir du en del av vår HR-avdelning där vi arbetar både strategiskt, operativt och administrativt för att ge stöd till hela myndigheten. Här får du en central roll i att bidra till en effektiv och professionell HR-funktion.
Dina arbetsuppgifter kommer framför allt att handla om HR-administration, till exempel att:
Din bakgrund
Vi söker dig som har:
Det är meriterande om du har:
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är noggrann, strukturerad och serviceinriktad. Du har en god kommunikativ förmåga, är professionell och kan hantera känslig information med diskretion. Du förstår viktigen av gott samarbete, är självgående, initiativtagande och trivs i en föränderlig miljö där du snabbt kan sätta dig in i nya system och sammanhang.
Vad vi erbjuder dig
Anställningen är ett vikariat, medstart omgående till och med 31 januari 2026. Vikariatet är på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Det är viktigt att du kan starta så snart som möjligt.
Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större. På HR-avdelningen arbetar vi med strategiskt, operativt och administrativt HR-arbete. Det finns ett stort engagemang och en hög kompetens hos oss. Avdelningen består just nu av tre enheter, men kommer vid årsskiftet att bli två. Tillsammans är vi 21 medarbetare med blandad bakgrund.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter. Läs mer här:Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan.
Välkommen med din ansökan senast den 19 oktober 2025.
Som HR-administratör blir du en del av vår HR-avdelning där vi arbetar både strategiskt, operativt och administrativt för att ge stöd till hela myndigheten. Här får du en central roll i att bidra till en effektiv och professionell HR-funktion.
Dina arbetsuppgifter kommer framför allt att handla om HR-administration, till exempel att:
- skriva beslut, diarieföra och arkivera
- hantera rekryteringsadministration i vårt digitala rekryteringsverktyg
- ge service och svara på frågor från medarbetare och allmänhet inom HR-området
- administrera utlämnandeärenden som kommer in till HR-avdelningen
- stötta kollegor i olika HR-processer
Din bakgrund
Vi söker dig som har:
- minst treårig gymnasieutbildning eller motsvarande kompetens genom erfarenhet och utbildning
- erfarenhet av HR-administration eller kvalificerat administrativt arbete i kombination med relevant HR-utbildning
- god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- mycket god datorvana och erfarenhet av Office-paketet
Det är meriterande om du har:
- erfarenhet av att jobba med HR-administration inom staten
- eftergymnasial HR-utbildning såsom exempelvis KY-utbildning
- erfarenhet av att arbeta i ett ärendehanteringssystem, gärna Public 360
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är noggrann, strukturerad och serviceinriktad. Du har en god kommunikativ förmåga, är professionell och kan hantera känslig information med diskretion. Du förstår viktigen av gott samarbete, är självgående, initiativtagande och trivs i en föränderlig miljö där du snabbt kan sätta dig in i nya system och sammanhang.
Vad vi erbjuder dig
Anställningen är ett vikariat, medstart omgående till och med 31 januari 2026. Vikariatet är på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Det är viktigt att du kan starta så snart som möjligt.
Arbetsmiljöverket är en trygg arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhället vi verkar i. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss blir hela du en viktig del i något större. På HR-avdelningen arbetar vi med strategiskt, operativt och administrativt HR-arbete. Det finns ett stort engagemang och en hög kompetens hos oss. Avdelningen består just nu av tre enheter, men kommer vid årsskiftet att bli två. Tillsammans är vi 21 medarbetare med blandad bakgrund.
Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha en hållbar arbetsmiljö och en balans mellan jobb och fritid. Därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete där verksamheten så tillåter. Läs mer här:Om oss och våra förmåner och villkor
Så rekryterar vi
Vi använder kompetensbaserad rekrytering, både för att kvalitetssäkra rekryteringen och för att motverka diskriminering. Vi ber dig därför att endast bifoga ett CV, och svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan.
Välkommen med din ansökan senast den 19 oktober 2025.
Arbetsmiljöverket
FöretagArbetsmiljöverket
Visa alla jobb för Arbetsmiljöverket