Ekonom till Kramfors kommun

OmrådeKramfors
Publicerad2025-12-16
Ansök senast2026-01-11

Om jobbet

Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar.

Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle som är jämställt och rättvist för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull.

Ekonomiavdelningen är navet för kommunens ekonomi. Här är vi 14 personer som arbetar tillsammans, bidrar till att göra varandra bättre och är utvecklingsinriktade.

ARBETSUPPGIFTER

Som ekonom hos oss fungerar du som stöd till enhetschefer inom Välfärdsförvaltningen, utgör ett team tillsammans med controller samt ansvarar för ett antal redovisningsområden. Du arbetar verksamhetsnära med förvaltningen genom avstämningar och kvalitetsuppföljning av verksamheten. Du har ett nära samarbete med medarbetare både inom Ekonomiavdelningen och andra medarbetare i kommunen samt en viktig roll i att utveckla vårt arbetssätt och våra ekonomiprocesser. Det här är ett uppdrag för dig som vill jobba med flera perspektiv för att skapa en bra helhet.

Du kommer bland annat att:

• Ansvara för att stödja enhetschefer vid upprättande av underlag till budget-, bokslut- uppföljnings- och prognosarbete.

• Stödja enhetschefer med analyser ur ett helhetsperspektiv och upprätta bra beslutsunderlag.

• Ansvara för vissa redovisningsområden.

• Utveckla budget- och prognosprocessen, både arbetssätt och systemlösningar.

• Arbeta för att riktlinjer, arbetssätt och underlag leder till en sund ekonomisk styrning som bidrar till att optimera resursanvändningen och främja kostnadseffektivitet vid Kramfors kommun.

KVALIFIKATIONER

Vi söker dig som är lösningsorienterad, tycker om att samarbeta, är ansvarstagande och har ett konsultativt arbetssätt med förmåga att skapa goda relationer. Du har god analytisk förmåga, arbetar strukturerat och driver frågorna i mål.

För att lyckas i rollen krävs förutom förståelsen för ekonomiprocesser och ekonomistrategiskt arbete även ett stort intresse av att förstå verksamhetens förutsättningar och kopplingen mellan verksamhets- och ekonomistyrning. Du har förmågan att planera och organisera ditt arbete i förväg men kan också ställa om när förutsättningarna förändras.

För den här rollen krävs:

• Högskole- eller universitetsutbildning inom ekonomi.

• Mycket goda kunskaper inom redovisning tillika lagstiftning och regelverk.

• Mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska, både i tal och skrift.

ÖVRIGT

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan till ett av Sveriges viktigaste jobb!

Här kan du läsa mer om att flytta till och bo i Kramfors kommun: https://www.kramfors.se/bygga-bomiljo/flytta-till-kramfors.html

Kramfors kommun

Sök efter fler liknande jobb

Liknande jobb

Ekonom till kompetensförsörjningskontoret

Norrköpings kommun

Norrköping15/12 - 15/1

Ekonomichef till Socialkontoret

Jefferson Wells AB

Norrköping28/11 - 21/12
Rekommenderat5 dagar kvar