EQuality Rekrytering & Interim AB

Commercial Manager till OPO Scandinavia i Malmö

OmrådeMalmö
Publicerad2025-12-02
Ansök senast2026-05-21

Om jobbet

OPO Scandinavia grundades 1996 i Höllviken för att erbjuda prisvärda bågar med modern, eftertraktad design. Den entreprenörsanda som en gång skapade bolaget har lett fram till att vi idag kan erbjuda en av marknadens bredaste produktportföljer.

Om rollenIdag är OPO en uppskattad leverantör och duktiga på att bygga långsiktiga relationer med sina kunder. Samtidigt ser företaget en stor möjlighet att arbeta mer fokuserat med affärsutveckling, både på exportmarknader och etablerade marknader. Idag är Finland och Sverige de största marknaderna, tätt följt av Norge och Danmark.

Huvudfokuset för rollen som Commercial Manager är affärsutveckling - särskilt för nya kunder - men även för befintliga storkunder. Rollen är både operativ och strategisk. Strategi kommer att sättas i samråd med VD och genomföras av Commercial Manager tillsammans med säljorganisationen.

Rollen har även ledaransvar för två direktrapporterande, en Account Manager Export och en Sales Team Lead som både har ett eget säljansvar samt leder tre säljare. Förutom att leda och arbeta med affärsutveckling, så ska Commercial Manager vara en närvarande ledare för sitt team.

Rollen rapporterar direkt till VD och ingår i företagets ledningsgrupp.

Arbetsuppgifter:

Affärsutveckling på nya och befintliga kunder (KAM-ansvar på befintliga storkunder)

Skapa exportstrategi tillsammans med VD och exekvera på denna med organisationen

Analysera, följa upp och leda mot försäljningsmål och försäljningsbudget inkl. ansvara för eventuella korrigerande actions

Coacha och leda två direktrapporterande och ha det övergripande ansvaret för företagets försäljningsarbete (i nära samarbete med Sales Team Lead och VD)

Löpande dialog med agenter i Norge och Finland

Delta i den strategiska utvecklingen av vårt erbjudande till våra kunder

Samarbete med marknadsavdelningen avseende mässplanering och eventuella kampanjer

Delta i ledningsgruppens övergripande strategiska arbete för OPO:s fortsatta framgång

Vidareutveckla och sätta rutiner för säljkårens arbete med CRM systemet Microsoft Dynamics 365

Erfarenheter och kvalifikationer

Krav:

Eftergymnasial utbildning

Jobbat med strategisk försäljning till större konton (ej bara butik)

Obehindrad svenska och engelska i tal och skrift

Meriterande:

Ledarskapserfarenhet

Erfarenhet från optikbranschen

Erfarenhet av exportförsäljning och/eller affärsutveckling

Erfarenhet av att ha arbetet med CRM-system, gärna Microsoft Dynamics 365

Personliga egenskaper:

Vi söker dig som har en gedigen kommersiell erfarenhet och brinner för nykundsbearbetning och affärsutveckling. Du är en do:er som gärna kavlar upp ärmarna. Du är lösningsorienterad med en kreativ ådra - i rollen kommer du både att ta fram strategier och genomföra dem. Vi ser gärna att du är analytiskt lagd och har stor vana att arbeta med försäljningssiffror och annan data. Som person är du kommunikativ och prestigelös.

Som ledare är du en kulturbärare som både inspirerar dina medarbetare samtidigt som du ger tydlig riktning - inte minst vad gäller insatser kopplade till affärsutveckling.

Om OPO Scandinavia

OPO Scandinavia formger, marknadsför och säljer glasögonbågar, tillbehör och verktyg till optikbranschen.

OPO Scandinavia grundades 1996 i Höllviken för att erbjuda prisvärda bågar med modern, eftertraktad design. Den entreprenörsanda som en gång skapade bolaget har lett fram till att vi idag kan erbjuda en av marknadens bredaste produktportföljer.

Vi formger, marknadsför och säljer glasögonbågar, tillbehör och verktyg till optikbranschen

Vår designstudio tar fram modeller för många olika varumärken

Vårt breda kontaktnät av leverantörer och samarbetspartners gör att vi kan erbjuda våra kunder en unik väg till kvalitet och pålitlighet

Vårt mål är att vara optikerns basta partner, med allt från egna varumärken till licensbagar, distribution och private label-försäljning

Ansökan

Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Sista ansökningsdagen är 11/1. Observera att annonsen kan tas ner tidigare då vi jobbar med ett löpande urval. Ligger annonsen kvar är tjänsten inte tillsatt utan processen fortgår.

Ett personligt brev är inte nödvändigt i denna rekrytering och du kommer inte bedömas annorlunda om du inte skickar in ett personligt brev. Lägg hellre lite mer fokus på urvalsfrågorna.

OPO Scandinavia samarbetar i denna rekrytering med EQuality. Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta rekryteringsteamet på EQuality:

Jennifer Friman på jennifer.friman@equality.nu eller 0703-20 12 12

Gustav Strandberg på gustav.strandberg@equality.nu eller 076-049 53 31

Om EQuality Rekrytering & Interim

Med EQuality får du kvalitet i rekryteringen. Vi får verksamheter framgångsrika genom rätt person på rätt plats. EQuality arbetar branschöverskridande och fokuserar på exekutiva befattningar och nyckelfunktioner. Vi arbetar med executive search, rekrytering & interim samt med tester och kandidatutvärdering.

Våra värderingar är professionalism, transparens och engagemang och EQuality står för:

EQ - Emotionell intelligens är lika viktigt som IQ

Equality - Mångfald och jämlikhet är en självklarhet för oss

Quality - Vi säkerställer kvalitet i varje rekrytering, både för kund och kandidat

EQuality Rekrytering & Interim AB

FöretagEQuality Rekrytering & Interim AB

Sök efter fler liknande jobb

Liknande jobb

KAM med regionansvar till PerformIQ Malmö

Performiq AB

Malmö3/12 - 2/1
Rekommenderat