Business Controller
Om jobbet
Om uppdraget
Vi söker en business controller till AB Familjebostäder.
Business controllern har en nyckelroll i att säkerställa god ekonomistyrning av bolagets investeringsprojekt inom nyproduktion och ombyggnation. Rollen syftar till att stödja bolagets ledning, chefer och projektorganisation med relevanta analyser, beslutsunderlag och finansiell uppföljning i syfte att skapa kontroll, affärsmässighet och långsiktig lönsamhet.
Rollen innebär ett nära samarbete/partnerskap med chefer och resultatansvariga inom bolagets projektutvecklingsavdelning. I rollen ingår även samarbeten med ekonomiavdelningens olika funktioner samt kollegor inom controllerenheten.
Om rollen
Exempel på arbetsuppgifter:
Säkerställa god ekonomisk kontroll i ny- och ombyggnadsprojekt genom budget, prognos, uppföljning, riskanalys och slutkostnadsbedömning.
Stöd till projektorganisationen, vara ett ekonomiskt bollplank till chefer och projektledare i kalkyler, affärsbedömningar och ekonomiska beslut genom hela projektets livscykel.
Projektportfölj och rapportering-Sammanställa och följa upp ekonomisk status för hela projektportföljen, inklusive likviditetsplaner, driftnettopåverkan och nyckeltal.
Finansiell planering och analys-Ansvara för finansiella planer, månadsrapportering och ekonomiska analyser inom ansvarsområdet.
Omfattning: 100%
Placering: Stockholm: främst Hammarby sjöstad, men även övriga 3 kontor (Farsta, Rinkeby och Södermalm).
Möjlighet till distansarbete? Distansarbete upp till 1-2 dagar/vecka, när arbete tillåter.
Option på förlängning: Ja, total uppdragstid max 2 år. Förlängning efter ursprungstid efter överenskommelse.
Obligatoriska krav
Akademisk examen inom ekonomi, t.ex. civilekonom, civilingenjör med inriktning industriell ekonomi, eller motsvarande.
Minst 5 års erfarenhet som affärscontroller, projektcontroller eller motsvarande roll, gärna inom fastighets- eller byggbranschen.
Minst 5 års erfarenhet av budget- och prognosarbete samt riskanalys.
Minst 3 års erfarenhet av investeringskalkyler inkl förståelse för investeringsbedömningar och nyckeltalsanalyser.
Minst 3 års erfarenhet av att ta fram beslutsunderlag samt långsiktiga finansiella planer.
Stark Excel-kompetens och mycket goda systemvanor. Meriterande erfarenhet av Qlik, Hypergene, Agresso.
Personliga egenskaper
Analytisk med god förmåga att se både helhet och detaljer.
Affärsmässig och lösningsorienterad.
Förmåga att arbeta både operativt och strategiskt.
Kommunikativ och relationsskapande.
Engagemang och drivkraft
Strukturerad och kvalitétsmedveten.
Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Välkommen med din ansökan!
Vi söker en business controller till AB Familjebostäder.
Business controllern har en nyckelroll i att säkerställa god ekonomistyrning av bolagets investeringsprojekt inom nyproduktion och ombyggnation. Rollen syftar till att stödja bolagets ledning, chefer och projektorganisation med relevanta analyser, beslutsunderlag och finansiell uppföljning i syfte att skapa kontroll, affärsmässighet och långsiktig lönsamhet.
Rollen innebär ett nära samarbete/partnerskap med chefer och resultatansvariga inom bolagets projektutvecklingsavdelning. I rollen ingår även samarbeten med ekonomiavdelningens olika funktioner samt kollegor inom controllerenheten.
Om rollen
Exempel på arbetsuppgifter:
Säkerställa god ekonomisk kontroll i ny- och ombyggnadsprojekt genom budget, prognos, uppföljning, riskanalys och slutkostnadsbedömning.
Stöd till projektorganisationen, vara ett ekonomiskt bollplank till chefer och projektledare i kalkyler, affärsbedömningar och ekonomiska beslut genom hela projektets livscykel.
Projektportfölj och rapportering-Sammanställa och följa upp ekonomisk status för hela projektportföljen, inklusive likviditetsplaner, driftnettopåverkan och nyckeltal.
Finansiell planering och analys-Ansvara för finansiella planer, månadsrapportering och ekonomiska analyser inom ansvarsområdet.
Omfattning: 100%
Placering: Stockholm: främst Hammarby sjöstad, men även övriga 3 kontor (Farsta, Rinkeby och Södermalm).
Möjlighet till distansarbete? Distansarbete upp till 1-2 dagar/vecka, när arbete tillåter.
Option på förlängning: Ja, total uppdragstid max 2 år. Förlängning efter ursprungstid efter överenskommelse.
Obligatoriska krav
Akademisk examen inom ekonomi, t.ex. civilekonom, civilingenjör med inriktning industriell ekonomi, eller motsvarande.
Minst 5 års erfarenhet som affärscontroller, projektcontroller eller motsvarande roll, gärna inom fastighets- eller byggbranschen.
Minst 5 års erfarenhet av budget- och prognosarbete samt riskanalys.
Minst 3 års erfarenhet av investeringskalkyler inkl förståelse för investeringsbedömningar och nyckeltalsanalyser.
Minst 3 års erfarenhet av att ta fram beslutsunderlag samt långsiktiga finansiella planer.
Stark Excel-kompetens och mycket goda systemvanor. Meriterande erfarenhet av Qlik, Hypergene, Agresso.
Personliga egenskaper
Analytisk med god förmåga att se både helhet och detaljer.
Affärsmässig och lösningsorienterad.
Förmåga att arbeta både operativt och strategiskt.
Kommunikativ och relationsskapande.
Engagemang och drivkraft
Strukturerad och kvalitétsmedveten.
Skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt då tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Välkommen med din ansökan!
Kraftsam Rekrytering & Bemanning AB
FöretagKraftsam Rekrytering & Bemanning AB
Visa alla jobb för Kraftsam Rekrytering & Bemanning AB