Biträdande universitetslektor i pedagogiskt arbete

OmrådeGöteborg
Publicerad2025-11-21
Ansök senast2025-12-21

Om jobbet

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 58 000 studenter och 6800 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS, bedriver forskning, forskarutbildning, grundutbildning och samverkansuppdrag inom pedagogik och specialpedagogik. Centrala intresseområden vid institutionen är utbildnings- och samhällsrelationer, utbildningssystem, skolutveckling och skolledarskap, vuxenutbildning, inkludering, lärande, språk och bedömning samt betygsfrågor. En stor del av institutionens grundutbildning sker inom olika lärarprogram, men vi har även fristående program, kurser och uppdragsutbildningar inom ovanstående ämnen.

För ytterligare information om Institutionen för pedagogik och specialpedagogik: http://www.ips.gu.se

Ämne

Pedagogiskt arbete

Ämnesbeskrivning

Pedagogiskt arbete är ett ämne på forskarnivå som behandlar olika perspektiv och aspekter av arbete inom utbildningsinstitutioner i samhället. Forskning inom pedagogiskt arbete behandlar frågeställningar angelägna för pedagogiska praktiker, professioner och verksamheter. Här ingår villkor för lärares och studerandes arbete med undervisning och lärande, både i praktiken och i relation till policy och utbildningsreformer.

Arbetsuppgifter

Anställningen är en meriteringsanställning och omfattar dels forskning om 50%, dels undervisning, samverkan och viss administration.

I arbetsuppgifterna ingår att bidra till institutionens verksamhet inom både forskning och undervisning genom att självständigt bedriva forskning samt vara aktiv i en eller flera av institutionens forskningsmiljöer. I tjänsten förväntas medarbetaren hålla sig uppdaterad inom sitt forskningsområde samt aktivt söka forskningsmedel.

Arbetsuppgifterna inom utbildning utgörs till största delen av undervisning, handledning och examination på grund- och avancerad nivå, samt pedagogiskt utvecklingsarbete. Arbete i externa utbildningsuppdrag kan förekomma, liksom undervisning och handledning inom utbildning på forskarnivå.

Den biträdande universitetslektorn förväntas bidra till en fortlöpande diskussion kring hur forskning och utbildning ömsesidigt kan utvecklas samt ansvara för att relevanta forskningsperspektiv ges utrymme inom ramen för institutionens undervisningsuppdrag.

Syftet med anställningen som biträdande universitetslektor är utveckling av den anställdes pedagogiska förmåga och forskning för vidare möjlighet till meritering

Behörighet

Behörighet för anställning som lärare regleras i Högskoleförordningen 4 Kap och Göteborgs universitets anställningsordning.

Behörig att anställas som biträdande universitetslektor i pedagogiskt arbete är den som ;
  • har avlagt doktorsexamen i pedagogiskt arbete eller har motsvarande vetenskaplig kompetens i enlighet med Högskoleförordningen (HF 4 kap 12 a §) och Anställningsordning för lärare vid Göteborgs universitet (GU 2024/3252).
  • visat pedagogisk skicklighet

Främst bör den komma i fråga som har avlagt doktorsexamen eller har motsvarande vetenskaplig kompetenshögst fem årinnan sista ansökningsdag för anställningen som biträdande universitetslektor. Även den som har avlagt doktorsexamen eller uppnått motsvarande kompetens tidigare än fem år före ansökningstidens utgång kan dock komma i fråga om det finns särskilda skäl. Med särskilda skäl avses exempelvis ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet eller andra liknande omständigheter.

Bedömningsgrunder

Meritvärderingen sker endast bland de som är behöriga. Vid bedömningen av sökandes meriter kommer störst och lika vikt att fästas vid vetenskaplig och pedagogisk skicklighet. Vid prövning av meriter kommer lika stor omsorg ägnas granskningen av den pedagogiska skickligheten som granskningen av den vetenskapliga skickligheten, varför ansökan bör lägga lika stor tyngd vid att redovisa den pedagogiska meriteringen som den vetenskapliga.

Vid bedömningen av sökandes meriter kommer också vikt att fästas vid ledningsförmåga och administrativ skicklighet, samverkan med det omgivande samhället och personlig lämplighet.

För bedömningsgrunden vetenskaplig skicklighet kommer bland annat grad av skicklighet i följande aspekter beaktas
  • Kvalitet och originalitet i forskningen inom ämnesområdet för anställningen relativt det internationella vetenskapssamhället
  • Produktivitet i vetenskaplig publicering
  • Förmåga att utveckla, leda och genomföra forskning, enskilt och i samarbete med andra
  • Förmåga att handleda och granska i utbildning på forskarnivå
  • Etablering i vetenskapssamhället genom t ex expertroller, vetenskapliga uppdrag och deltagande i nätverk

För bedömningsgrunden pedagogisk skicklighet kommer bland annat grad av skicklighet i följande aspekter beaktas
  • Högskolepedagogisk meritering (utbildning och kurser)
  • Bredd och djup i pedagogisk erfarenhet inom ämnesområdet för anställningen
  • Undervisningsskicklighet
  • Handledning av examensarbete
  • Progression och utveckling i arbete som universitetslärare
  • Pedagogisk utveckling, författande av kurslitteratur och framtagande av pedagogiskt material
  • Pedagogiskt ledarskap och bidrag till kollegial kunskapsbildning
  • Högskolepedagogisk rationalitet för den egna pedagogiska verksamheten och dess grund i vetenskap och beprövad erfarenhet

Om högskolepedagogisk meritering i enlighet med krav vid Göteborgs universitet (kurserna PIL101, PIL102 och PIL103) ej föreligger i samband med ansökan ska sådan valideras eller angiven utbildning genomföras inom ett år från anställningens början (Se https://pil.gu.se/resurser/meriter).

För bedömningsgrunden ledningsförmåga och administrativ skicklighet kommer bland annat följande aspekter beaktas
  • Innehav och genomförande av ledningsuppdrag eller uppdrag i besluts- och beredningsorgan, gällande såväl utbildning, forskning som andra aspekter av högskolans verksamhet
  • Formellt och informellt ledarskap i kunskapsbildande miljöer
  • Innehav och genomförande av förtroendeuppdrag inom akademisk verksamhet nationellt och internationellt, fristående eller på uppdrag av högskolan, gällande såväl forskning som utbildning inklusive samverkan
  • Utredningsarbete

För bedömningsgrunden samverkan med det omgivande samhället kommer bland annat följande aspekter beaktas
  • Information om utbildning, forskning och utvecklingsarbete i olika former
  • Insatser för folkbildning och populärvetenskap
  • Initiering och genomförande av samverkansprojekt med externa aktörer
  • Relevant erfarenhet från och insikter i verksamhet hos viktiga samverkansaktörer
  • Betydande insatser inom uppdragsutbildning och uppdragsforskning

För bedömningsgrunden personlig lämplighet beaktas gott omdöme i professionella frågor, förmåga att fullgöra de arbetsuppgifter som ingår i anställningen samt förmåga att samarbeta och bidra till verksamhetens utveckling.

Vid läraranställning ska den sökande väljas, som efter en helhetsbedömning av skicklighet och utvecklingspotential bedöms ha de bästa förutsättningarna att genomföra de arbetsuppgifter som ingår i anställningen. Det är angeläget att den som anställs ska kunna bidra såväl vetenskapligt som pedagogiskt och har de personliga egenskaper som krävs för att kunna samarbeta internt och externt för att bidra till institutionens och ämnets akademiska utveckling.

Förutom de bedömningsgrunder som beaktas i sakkunniggranskning (i första hand vetenskaplig och pedagogisk skicklighet, och även ledningsförmåga och administrativ skicklighet samt samverkan med det omgivande samhället) kommer helhetsbedömningen beakta bedömningsgrunden personlig lämplighet.

För tjänsten krävs förmåga att undervisa på både svenska och engelska.

Övrigt

En biträdande universitetslektor äger rätt att, efter ansökan senast sex månader innan den tidsbegränsade anställningen löper ut, prövas för befordran till en tillsvidareanställning som universitetslektor inom ämnesområdet om denne har behörighet för sådan anställning. För att bedöma lämpligheten görs en prövning enligt de bedömningsgrunder för anställning som universitetslektor som gäller vid Göteborgs universitet i enlighet med Handläggningsordning vid befordran till universitetslektor vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten (GU 2023/788). Vid sådan prövning gäller också följande krav för befordran:

Vetenskaplig skicklighet visas genom egen forskning publicerad i form av artiklar i tidskrifter där ett granskningsförfarande (peer-review) föregått publiceringen.

Pedagogisk skicklighet visas genom genomgången högskolepedagogisk utbildning (kurserna PIL101, PIL102 och PIL103 eller validerad motsvarande kompetens) beslutade av Rektor. Detta är ett krav för befordran.

Anställning

Tidsbegränsad anställning under fyra år med möjlighet till befordran till universitetslektor och en tillsvidareanställning. Anställningen är på 100% med placering tillsvidare vid Institutionen för pedagogik och specialpedagogik.
Tillträde enligt överenskommelse.

Tillsättningsförfarande

Inkomna ansökningar bedöms först av en eller flera externa sakkunniga som föreslår en tätgrupp av sökande. Sakkunnig bedömer i första hand vetenskaplig och pedagogisk skicklighet, och även ledningsförmåga och administrativ skicklighet samt samverkan med det omgivande samhället.

I rekryteringsprocessen kan det därefter bli aktuellt med provföreläsning/övning/föredrag, intervjuer och referenstagning. I intervjun ges den sökande möjlighet att beskriva och utveckla sin egen syn på ämnet samt på sin eventuella, kommande roll vid institutionen.

Helhetsbedömningen kommer också beakta bedömningsgrunden personlig lämplighet, tillsammans med de bedömningsgrunder som beaktas i sakkunniggranskning.

För vidare information se https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande

Kontaktuppgifter för anställningen

Har du frågor om anställningen eller anställningsförfarandet är du välkommen att kontakta HR, ips.hr@ped.gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Ansökan bör innehålla information och underlag av relevans för att bedöma relativt de grunder som specificeras under Bedömningsgrund.

Till din ansökan skall bifogas:
  • Personligt brev med motivering till varför du söker anställningen
  • CV/meritförteckning, inklusive publikationslista
  • Redogörelse för vetenskaplig profil, tidigare vetenskaplig verksamhet och planerad forskning inom anställningen
  • Lista över högst 10 vetenskapliga publikationer som åberopas och bifogas ansökan. För samförfattade verk som åberopas ska sökandes bidrag specificeras.
  • Redogörelse för pedagogiska meriter inklusive lista över högst 3 författade pedagogiska skrifter som åberopas och bifogas ansökan
  • Redogörelse för meriter med koppling till ledningsförmåga och administrativ skicklighet samt samverkan inklusive lista över högst 3 författade rapporter/skrifter inom samverkan, ledning eller utredning som åberopas och bifogas ansökan
  • Examensbevis, betyg, intyg


Maximalt 10 vetenskapliga publikationer bifogas ansökan. Maximalt 3 läromedel/pedagogiska skrifter och maximalt 3 skrifter/rapporter av relevans för meriter inom samverkan, ledning och administrativ skicklighet bifogas ansökan.

Utöver vad som direkt framgår av rubrikerna ovan förväntas ansökan innehålla t ex en tydlig kvantitativ sammanställning över tidigare undervisning inom ämnet, med fördelning i timmar över tid och på olika kurser, samt kvalitativa dokument (t ex beskrivning av utvecklingsarbete och kursmaterial) som belyser och exemplifierar den sökandes pedagogiska skicklighet.

Publikationslistan ska struktureras så att sakkunniggranskade tidskiftartiklar, sakkunniggranskade bokkapitel och sakkunniggranskade böcker redovisas under separata rubriker. Examensbevis, betyg och intyg ska bifogas som en samlad pdf-fil.

Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annons och ansökningsformuläret och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag. De publikationer/skrifter som inte kan bifogas ansökan digitalt ska, i två exemplar, skickas till:

Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Göteborgs Universitet
Att: HR
Box 300
40530 Göteborg

Glöm ej ange referens-/diarienummer PAR 2025/876 på försändelsen.

Ansökan ska vara inkommen senast:2025-12-21

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Göteborgs universitet

FöretagGöteborgs universitet
Visa alla jobb för Göteborgs universitet