Avdelningschef till Servicecenter inom Regionservice

Om jobbet
Vill du leda och utveckla en verksamhet där service, samverkan och digitala lösningar står i centrum? Är du en tydlig ledare med strategisk höjd och ett brinnande intresse för service och IT-stöd? Då är det här en spännande möjlighet för dig!
Välkommen till Servicecenter
Servicecenter är en del av Region Örebro läns Shared Service Center (SSC). Här hanterar vi felanmälningar, beställningar och support inom IT, vård- och administrativa system, telefoni, e-tjänstekort och mycket mer. Till oss kommer också alla medarbetare och kommunanställda för att få sitt eTjänstekort utfärdat. Vi är ungefär 40 kollegor som geografiskt finns placerade på Universitetssjukhuset Örebro.
Om jobbet
Som avdelningschef får du ansvar för enheterna systemsupport, IT-support, e-tjänstekort och första linjens support som i sin tur leds av enhetschefer. Du arbetsleder även fyra objektledare/objektspecialister inom objekten telefoni och servicestöd. Du kommer att spela en viktig roll i SSC:s ledningsgrupp och tillsammans med chefskollegor leder du utvecklingen av vårt servicecenter. I ditt uppdrag ingår även att leda och samordna det dagliga arbetet inom avdelningen samt att säkerställa en tillgänglig och professionell serviceleverans. Du kommer också att arbeta med långsiktiga strategier och förbättringsinitiativ med fokus på kvalitet, effektivitet och digital utveckling. Ett nära samarbete med andra avdelningar och externa samarbetspartners är en naturlig del av rollen för att skapa en integrerad och sammanhållen serviceupplevelse.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen ser vi att du har en högskoleutbildning eller motsvarande relevant utbildning. Du har minst fem års dokumenterad erfarenhet av ledarskap, gärna inom IT- eller supportverksamhet. Har du tidigare erfarenhet inom offentlig förvaltning eller en större organisation är det meriterande. Vi ser gärna att du har kunskap om ITIL, PM3 eller andra ramverk för tjänsteleverans samt erfarenhet av att utveckla och implementera arbetssätt för förbättrad service och support. Du behöver ha förmåga att tänka strategiskt och omsätta idéer till konkreta förbättringar som stärker vår serviceverksamhet. Du är van att kommunicera tydligt, samarbeta med olika intressenter och bygga förtroendefulla relationer.
Som person är du en trygg och inspirerande ledare som får med dig människor genom delaktighet, engagemang och tydlighet. Du är analytisk, strukturerad och har ett lösningsorienterat förhållningssätt. Du trivs i en föränderlig miljö där flexibilitet och förmågan att prioritera är avgörande. Din servicekänsla är stark, och du har ett genuint intresse för att skapa värde för både medarbetare och verksamhet.
Ansökan
Ansökan ska innehålla CV och personligt brev. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.
Om du är eller tidigare varit anställd i Region Örebro län kommer vi ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Kontroll av registerutdrag från Polismyndigheten kan komma att ske enligt aktuell lagstiftning.
Vi krigsplacerar våra tillsvidareanställda och i vissa fall även visstidsanställda.Läs mer om vad det innebär.
UpplysningarOm tjänsten
Ansök senast:2025-08-21
Ort:Örebro
Ref nr:Rs:2025:062
Välkommen till Servicecenter
Servicecenter är en del av Region Örebro läns Shared Service Center (SSC). Här hanterar vi felanmälningar, beställningar och support inom IT, vård- och administrativa system, telefoni, e-tjänstekort och mycket mer. Till oss kommer också alla medarbetare och kommunanställda för att få sitt eTjänstekort utfärdat. Vi är ungefär 40 kollegor som geografiskt finns placerade på Universitetssjukhuset Örebro.
Om jobbet
Som avdelningschef får du ansvar för enheterna systemsupport, IT-support, e-tjänstekort och första linjens support som i sin tur leds av enhetschefer. Du arbetsleder även fyra objektledare/objektspecialister inom objekten telefoni och servicestöd. Du kommer att spela en viktig roll i SSC:s ledningsgrupp och tillsammans med chefskollegor leder du utvecklingen av vårt servicecenter. I ditt uppdrag ingår även att leda och samordna det dagliga arbetet inom avdelningen samt att säkerställa en tillgänglig och professionell serviceleverans. Du kommer också att arbeta med långsiktiga strategier och förbättringsinitiativ med fokus på kvalitet, effektivitet och digital utveckling. Ett nära samarbete med andra avdelningar och externa samarbetspartners är en naturlig del av rollen för att skapa en integrerad och sammanhållen serviceupplevelse.
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen ser vi att du har en högskoleutbildning eller motsvarande relevant utbildning. Du har minst fem års dokumenterad erfarenhet av ledarskap, gärna inom IT- eller supportverksamhet. Har du tidigare erfarenhet inom offentlig förvaltning eller en större organisation är det meriterande. Vi ser gärna att du har kunskap om ITIL, PM3 eller andra ramverk för tjänsteleverans samt erfarenhet av att utveckla och implementera arbetssätt för förbättrad service och support. Du behöver ha förmåga att tänka strategiskt och omsätta idéer till konkreta förbättringar som stärker vår serviceverksamhet. Du är van att kommunicera tydligt, samarbeta med olika intressenter och bygga förtroendefulla relationer.
Som person är du en trygg och inspirerande ledare som får med dig människor genom delaktighet, engagemang och tydlighet. Du är analytisk, strukturerad och har ett lösningsorienterat förhållningssätt. Du trivs i en föränderlig miljö där flexibilitet och förmågan att prioritera är avgörande. Din servicekänsla är stark, och du har ett genuint intresse för att skapa värde för både medarbetare och verksamhet.
Ansökan
Ansökan ska innehålla CV och personligt brev. Intyg, betyg, examensbevis med mera ska lämnas vid en eventuell intervju.
Om du är eller tidigare varit anställd i Region Örebro län kommer vi ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.
Kontroll av registerutdrag från Polismyndigheten kan komma att ske enligt aktuell lagstiftning.
Vi krigsplacerar våra tillsvidareanställda och i vissa fall även visstidsanställda.Läs mer om vad det innebär.
UpplysningarOm tjänsten
Ansök senast:2025-08-21
Ort:Örebro
Ref nr:Rs:2025:062
Region Örebro Län
FöretagRegion Örebro Län
Visa alla jobb för Region Örebro Län