Administratör

OmrådeStockholm
Publicerad2025-12-05
Ansök senast2025-12-26

Om jobbet

Ekobrottsmyndigheten förebygger, upptäcker, avbryter, utreder och lagför ekonomiska brott. Våra 800 medarbetare har olika kompetenser och yrkesroller, såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister, som alla arbetar tillsammans mot ekobrott. Det är vår unika styrka.

Vill du bli en av oss och bidra till att bekämpa den ekonomiska brottsligheten? Vi söker nu administratörer till ekobrottskamrarna i Stockholm. Hos oss får du möjlighet att tillsammans med engagerade kollegor vara med och bidra till att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet samtidigt som du får goda möjligheter till egen utveckling.

Arbetsplats Vid Ekobrottsmyndigheten i Stockholm bedrivs verksamheten vid tre ekobrottskamrar, en finansmarknadskammare och en polisoperativ enhet. Nu söker vi administratörer till ekobrottskamrarna.

Arbetsuppgifter Som administratör på en ekobrottskammare arbetar du självständigt men också i team tillsammans med såväl andra administratörer som övriga yrkesgrupper på kammaren. Din huvuduppgift är att ge stöd och service till ekobrottskamrarna och mängdbrottsfunktionen i deras verksamhet. I arbetsuppgifterna ingår bl.a.:

att vara ett administrativt stöd till åklagare, poliser, ekobrottsutredare, revisorer m.fl. under ett ärendes gång. Det innebär allt från att göra slagningar i register och registrera nya ärenden till att delta aktivt i ärendemöten och t.ex. inhämta utdrag och annat material samt bereda kallelser till förhör

att arbeta i myndighetens diariesystem och andra IT-stöd, varför du bör känna dig bekväm i att hantera flera olika interna program. Även generella kontorsuppgifter så som e-post och posthantering hör till vardagen

att vara kontakten utåt i många sammanhang och alltid ge en god service till allmänheten, myndigheter och andra inom rättsväsendet, främst via telefon och e-post.

Kvalifikationer Vi söker dig som har:

fullgjord gymnasieutbildning

minst två års erfarenhet inom de senaste fem åren av arbete med administrativa uppgifter under de senaste fem åren eller erfarenhet som Ekobrottsmyndigheten bedömer som relevant

goda datorkunskaper och är en van användare av Microsoft Office-paketet

goda kunskaper i svenska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du utöver ovan även har:

erfarenhet av arbete som administratör inom rättsväsendet eller annan juridisk verksamhet (detta ser vi som mycket meriterande)

erfarenhet av administrativt arbete i statlig myndighet

erfarenhet av att arbeta med IT-programmen Cåbra eller DurTvå

eftergymnasiala studier från högskola eller universitet inom relevant område t.ex. administration, IT, ekonomi eller juridik.

Personliga egenskaper

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som är en lagspelare som tar ansvar för helheten och verksamhetens bästa. Då arbetet präglas av många kontakter med olika yrkesroller både internt och externt krävs det att du är serviceinriktad och har ett positivt och öppet förhållningssätt gentemot din omgivning. Du är ansvarstagande och arbetar strukturerat, noggrant och effektivt. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är en trygg och stabil person och har en mycket god samarbetsförmåga.

För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy, EBM-modellen.

Kontaktpersoner Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta kammarchef Karin Karlsson, tfn. 010-562 90 41

Fackliga företrädare för Saco-S är Henrik Lundin, tfn 010-562 91 72, för ST Karin Hallström Norberg, 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.

Information om anställningen Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning

Tjänstebenämning: Administratör

Arbetsort: Stockholm

Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse

Lön: Individuell lönesättning tillämpas

På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomföras innan beslut om anställning fattas.

Ansök Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 26 december. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen Ekobrottsmyndigheten, Box 6001 102 31 Stockholm.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ekobrottsmyndigheten

FöretagEkobrottsmyndigheten
Visa alla jobb för Ekobrottsmyndigheten

Sök efter fler liknande jobb

Liknande jobb

Verksamhetsstöd till Ivetofta Sparbank i Bromölla

Jefferson Wells AB

Bromölla27/11 - 14/12
Rekommenderat